Svar: Supplerende mad
30. november 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Charlotte
Ernæringsmæssigt kan du begynde med endten grød eller grøntsagsmos, det er dit valg. Men sådan rent konsistensmæssigt kan man sige at grød kan være nemmere at gøre lind og ændre i konsistensen, så den bliver sådan som din datter bedst kan lide den.
Gøres grøden tynd, så er det som en vælling, som hun kan drikke lidt af via kop, og så kan det være i en tykkelse, som hun bedre kan spise af en ske. Grøntsagsmos kan dog også gøres tynd, men virker så lidt mere som en suppe.
Det kan være en fordel at give grøntsagsmos fremfor grød, da mos ofte ikke er så sødt, som grød. Nogle børn vil have tendens til at vælge det søde fremfor mosen og kan så afvise grøntsagerne.
Da du spørger så direkte, hvad jeg synes, så vil jeg foreslå dig at du begynder med risgrød (uden frugt) og laver den i en konsistens, som din datter kan spise med ske. Risgrød har en fin let smag og konsistens. Start med 1 gang om dagen og giv hende det på et tidspunkt midt imellem to amninger. Altså for hun ikke er for sulten og ikke er for mæt.
Når det går godt, så kan du øge hende til 2 skemåltider dagligt og her skal det andet måltid (f.eks. om aftenen) være grøntsagsmos. Brug grøntsager som I andre også spiser om aftenen. Husk fedtstof (1 tsk.) i hver portion hjemmelavet mad.
Skulle det være problematisk at få hende til at spise grøntsagsmos, så har risgrøden den fordel at den faktisk kan bruges som basis. Selv om det ikke lyder så lækkert, så kan man man faktisk, hvis barnet er glad for risgrød, lære barnet at spise grøntsagsmos, ved at komme det i risgrøden. Risgrød kan altså bruges med topping af f.eks. gulerod, ligesåvel som det kan bruges med topping af frugt. Lige nu og her, synes jeg dog at du skal give det rent.
Håber det hjælper dig videre, og rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske