Svar: 15 mdr. og træt
2. december 2005
Alder:
15 mdr.
Kære Mette
Jeg kan godt forstå at du synes det er lidt hårdt, for det lyder som lidt problematiske tider din datter har vænnet sig til at sove og være vågen på:o)
Din datter har en alder, hvor en lang middagslur faktisk kan være nok. Hendes (eller jeres) problem ligger dog nok i at hun jo sover om formiddagen og hen over middag, i stedet for at sove en middaglur. Det er klart at hun, når hun vågner så tidligt om morgenen også har behov for at sove allerede kl. 10 om formiddagen, men på sigt vil det være rigtig godt, hvis I kan trække hendes lur, så hun ikke sover før f.eks. kl 12.
Hvis hun kunne sove fra kl. 12 til 15, så kunne det være med til at ændre hendes soverytme resten af dagen.
Jeg synes derfor I skal prøve om ikke I kan få skabt en anden rytme her i julen, hvor der alligevel sker så mange ting og hvor I måske begge har ferie og kan være sammen om det.
Prøv derfor at trække hendes søvn lidt af gangen, for at få den rykket.Det vil være normalt at hun kan have behov for 1 lille powernap engang imellem, men det lyder som om at hun umiddelbart ikke er til dette og derfor tror jeg at I i første omgang skal prøve at få rykket middagsluren, så den ligger senere på dagen.
Rigtig meget held og lykke med det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske