Brev:
Søvnvaner
25. oktober 2024
Alder:
4 mdr.
Søvnvaner
Kære Helen.
Tusind tak for dit fine svar for et par uger siden. Vores dreng trives fortsat. Han vejer omkring 9 kilo, fuldammes og bliver snart fem måneder. Der er godt gang i udviklingen og han er meget utålmodig efter at komme frem i verden/kunne mere - hvilket giver lidt utilfredshed pt. og et behov for, at mor og far er meget på og underholder.
Han sover tre lure om dagen på tilsammen ca 4-5 timer. De foregår enten i rullende barnevogn eller i dobbeltsengen ved mors bryst. Jeg går i seng med ham ved 20-tiden og så ammes han i søvn og sover 20.30-21. Vågner igen ved midnat, ammes og roder lidt rundt i en time til halvanden (af en eller anden grund synes han , at det er et godt tidspunkt at øve sig på at kravle) inden han igen falder i søvn ved bryst. Derefter ca en eller max to opvågninger, hvor han blot tager en kort tår og sover videre. Vi står op kl. 7-8.
Jeg er efterhånden lidt i tvivl om det er ved at være på tide at lære ham at falde i søvn uden mors bryst eller i en barnevogn der ruller - eller om det er helt alderssvarende, at han har brug for det lige nu? Skal vi prøve at introducere en flaske ved putning og vugge i søvn i stedet for amning? Træne ham til at sove i stillestående barnevogn, så han ikke i for høj grad vænner sig til, at den altid skal rulle?
Tak!! De bedste hilsner fra moren