Svar: Rød i hudfolder
28. oktober 2024
Alder:
4 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar:)
Det er rigtig dejligt, at din datter er godt i stand, og det er helt normalt, at hun har lidt deller på kroppen og dobbelthage. Og når der er deller, så hud støder mod hud, så opstår der ofte rødme og irritation. Det starter ofte som en lille rød plet, men stille og roligt kan det blive værre, og nogle gange kan der opstå svamp. Der hvor dellerne mødes, kommer der ikke luft til, og samtidig vil det ofte være lidt fugtigt, og så kan det give svamp.
Det bedste du kan gøre er:
1. Sørge for at der kommer luft til.
2. Sørge for at holde det rent
3. Sørge for at holde det tørt
4. Sørge for at behandle evt. infektion.
Ad 1. Du kan med fordel lægge hende på maven så meget som muligt. Når hun ligger på maven og løfter sig op, så vil hun naturligt strække sig, og der kommer luft mellem hudfolderne på halsen.
Nogle familier bruger også en føntørrer eller en lille håndholdt blæser til at tørre med, men det er her vigtigt, at man er meget opmærksom. Varm luft kan hurtigt brænde og være direkte farligt.
Ad 2. Du kan med fordel vaske det med rent vand og mild uparfumeret sæbe. Brug evt. en intimsæbe, som har en lav pH værdi.
Du kan også forsøge at vaske med f.eks. Olivy Baby Care, som ofte bruges i bleområdet. Det kan også bruges mod rødme og irritation i hudfolder.
Ad 3. Det er vigtigt, at du forsøger at holde det tørt. Tør med en helt blød bomuldsklud, så du ikke irriterer huden yderligere. Undgå at bruge f.eks. vatrondeller eller lignende, som kan afgive små "fibre", der kan sætte sig i dellerne.
Sørg for at tjekke dellerne og tørre imellem dem, når din datter har spist. Når hun får mælk, kan der godt løbe mælk ned i hudfolderne under hagen, ligesom det også kan løbe om bag ørerne og give problemer der.
Vær opmærksom på, at hvis du tørrer med en vådserviet, så holdes huden fugtig, og der skal tørres efter med en tør blød klud.
Hvis hun savler meget, så kan du bruge en savlesmæk, så hun ikke bliver gennemsavlet og våd på tøjet, men stadig vil det ofte være nødvendigt at tjekke hudfolderne og lige sikre sig, at de er tørre.
Ad 4. Hvis hun er meget rød og huden virker blank, måske lidt væskende og med røde prikker, så er der sandsynligvis tale om en svampeinfektion. I givet fald vil det være rigtig godt, hvis du får jeres læge til at kikke på det, og I kan få en creme, som I kan behandle hende med.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske