Svar: Vække for drømmeflaske?
5. november 2024
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at du har kunnet bruge mit sidste svar:)
Det lyder som om, at I har fundet nogle rigtigt gode rutiner hos jer, og som om at I alle tre trives - så dejligt!
Ja, I må gerne tilbyde jeres dreng en drømmeflaske sen aften, før I selv går i seng. Han kan godt tilbydes flasken kl. 22-23, og derefter sove videre. Og det er helt okay, hvis I vil forsøge dette og dermed undgå at blive vækket f.eks. kl. 01, hvor I måske selv sover allerbedst:)
Det er ikke sikkert, at det er nødvendigt at vække jeres dreng. Hvis I vækker ham, så kan I naturligvis risikere, at han vil have sværere ved at falde i søvn igen, og vil have en længere vågenperiode på dette tidspunkt, hvilket vil være uhensigtsmæssigt for jer alle tre. I kan i stedet prøve at tage ham op, sætte jer med ham i stolen, ligesom I gør, når I putter ham. Og så tilbyde ham flasken der - evt. bøvse ham af og derefter lægge ham tilbage i seng igen. Han kan sandsynligvis godt spise sin flaske "halvt sovende" og derfor blot tage imod mælken og sove videre.
Hvis du skønner, at han vågner for meget op af at komme op i jeres favn, så kan I også prøve at tilbyde ham flasken direkte i sengen, hvor han sover. I givet fald er det vigtigt, at I eleverer hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt med hovedet. I kan lægge en pude, en kile eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så han på den måde ligger højere med hovedet. For at forebygge mellemørebetændelse er det vigtigt, at han ikke ligger helt fladt med hovedet, når han drikker mælk.
I må altså gerne forsøge at tilbyde drømmeflasken sen aften, hvis I tænker, at det vil fungere bedre for jer. Det er helt naturligt, at jeres dreng begynder at kunne sove et længere søvnstræk nu, og nogle gange kan han måske godt sove 5-6 timer eller mere. Jeg forstår naturligvis godt, hvis det er rarere for jer, hvis disse timer kan ligge mellem kl. 23 og 05, og ikke mellem kl. 20-02... Så ja - prøv om det kan fungere.
Hvis det ikke virker, så må det naturligvis være sådan, og I må vente til han vågner og melder sig selv; men I må gerne forsøge:)
Rigtig meget held og lykke fortsat - jeg håber, at det virker for jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske