Svar: Te til børn
6. november 2024
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev, og dejligt at høre, at du har læst mit nyhedsbrev :) Jeg vil naturligvis gerne uddybe.
Fødevarestyrelsen anbefaler IKKE te til børn under 3 år - det gælder almindelig drikkete og urtete. Det gælder f.eks. også teer som f.eks. rooibos, kamille, mynthe, fennikel, grøn te og specielle urteteer.
Planter som tilhører kurveblomstfamilien og Rubladfamilien danner naturligt PA (pyrrolizidin-alkaloider) som er et plantegiftstof. Når man hælder kogende vand over tebladene, så kan det trække PA ud i teen, og det antages, at der ikke er nogen nedre grænse for den skadelige effekt. Derfor er anbefalingen, at man minimerer indtaget af disse stoffer - hvilket faktisk også gælder for voksne :)
Til voksne anbefales det, at man varierer mellem forskellige typer og mærker af te, og at man drikker te lavet udelukkende af tørret frugt. På den måde kan man undgå et dagligt, ensidigt og højt forbrug af bestemte teer, der kan udgøre en risiko.
Så det er altså ikke kun indholdet af koffein, som spiller ind. Det handler også om andre stoffer.
Som alternativ til te, kan du evt. tilbyde lidt fortyndet og lunet æble- eller pæresaft. Du kan også tilbyde din dreng lun mælk. Netop mælk finder mange børn beroligende ved forkølelse.
Jeg håber, at du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske