Svar: Uld til baby, hvordan?
7. november 2024
Alder:
0 mdr.
Kære gravide
Stort tillykke med graviditeten og velkommen til :) Det lyder som om, at du kan føde når som helst...;)
Og tak for dine fine spørgsmål omkring uld, som jeg naturligvis gerne vil besvare:)
Ad 1. Du kan sagtens skifte mellem uld og bomuld. Det påvirker ikke barnets temperaturregulering. Uld har dog den fordel, at det regulerer temperaturen bedre end bomuld - det holder den lille varm, hvis han eller hun har det lidt koldt, og det køler lidt, hvis den lille har det lidt for varmt.
Ad 2) Uld kan suge mere sved, så hvis den lille sveder meget, så vil ulden stadig føles tør mod kroppen, hvor bomuld hurtigt kan komme til at føles fugtigt. Derfor er det som udgangspunkt en god idé, at man bruger uld i inderste lag, fordi det holder varmen tæt på kroppen og absorberer sved, så den lille ikke bliver kold.
Man kan dog med fordel også sagtens bruge uld som mellemlag eller som det yderste lag. Hvis du synes den lille virker lidt kold, så kan du således godt give ham eller hende en uldtrøje på - ligesom du måske selv vil tage en varm uldtrøje på, hvis du fryser - også selvom dit barn har bomuld under. Du kan på denne måde godt kombinere uld og bomuld, og du skal naturligvis gøre det, som du tænker fungerer bedst for jer - også rent økonomisk. Da du allerede har arvet en masse tøj i bomuld, så lyder det fornuftigt at bruge dette:)
Man kan tale om 3-lags-princippet:
- Inderste lag, basis laget. Det er f.eks. en bodystocking i uld. Det vil sige et lag, som sidder helt tæt til kroppen, og som kan suge sved og evt. transportere sveden videre til mellemlaget.
- Mellemlaget, det isolerende lag. Det er f.eks. en ulddragt, som den lille puttes i, når det er tid til at sove i barnevognen. Barnet har sit normale tøj på, og en isolerende dragt udenpå.
- Øverste lag, det man også kan kalde skal-laget. For en helt lille baby vil dette være f.eks. en sovepose/kørepose, som fungerer som et vindtæt, vandtæt og stadig åndbart lag. For større børn vil det f.eks. være en flyverdragt.
Ad 3) Når den lille skal sove ude om vinteren, så er "lag-på-lag" i uld ofte en god løsning, fordi det netop hjælper med at skabe den rette temperatur. En sovedragt i uld, som det lyder som om, at du har kikket på, er ofte en rigtig god idé. Det samme vil en hue i uld og et par vanter i uld være. Du kan med fordel også vælge en sovedragt, som har fødder og ærmer, der kan bukkes rundt og på den måde lune den lilles hænder og fødder.
Den lille kan blive puttet i barnevognen med dyne eller i en sovepose. Du kan købe en sovepose/kørepose med ulddyne, eller du kan købe en sovepose/kørepose med f.eks. fleecefor. Du kan her evt. kikke efter brugt, da du også her kan spare penge. Mange soveposer/køreposer er lavet, så de er bløde, temperaturregulerende og vandafvisende - og det vil være dejligt for den lille at blive puttet i en sådan. Hvis det er meget koldt, vil en ulddragt i soveposen være nødvendig, er det ikke så koldt, så kan en uldtrøje, hue, vanter og futter på fødderne ofte være nok, sammen med det almindelige tøj. Du må her prøve dig lidt frem.
Generelt gælder, at du skal mærke den lille i nakken. Hvis han eller hun sveder i nakken, så har den lille det for varmt og skal have noget af sit tøj af. Hvis den lille er kold i nakken, så har han eller hun behov for at få mere tøj på.
Ad 4) Om natten indendøre kan du bruge uld eller bomuld, igen som du tænker passer bedst. Også her kan du mærke den lille i nakken for at fornemme, hvor varmt han eller hun har det og så tilpasse tøjet efter dette. Indendøre vil den lille ofte sove med en babydyne - og på kroppen kan altså både bruges bomuld og uld, afhængigt af temperaturen i rummet, og hvor varmt den lille virker til at have det. Det er vigtigt, at den lille kan komme af med varmen om natten og ikke bliver overophedet.
Ad 5) Med hensyn til valg af uld, så kan du f.eks. vælge merinould, som ofte er blødt og vævet på en måde, hvor det ikke kradser. Du kan også vælge uld i blanding med f.eks. silke, bambus eller bomuld. Jo mere uld produktet indeholder, jo mere glæde får du naturligt af uldens egenskaber, og en uld-blanding virker naturligt ikke helt lige så godt som 100% uld, men det har stadig rigtig god virkning i forhold til at holde barnet varmt.
Derudover så kan det være en god idé at vælge uld, som er GOTS certificeret og mulesing free. GOTS er blandt andet din garanti for, at tekstilerne er både økologiske og fri for kemi, samt at de mennesker, som er involveret i produktionen, arbejder under godkendte forhold. At ulden f.eks. er mulesing free, er blandt andet din garanti for, at fårene ikke har lidt skade og været udsat for smerte, når de er blevet klippet.
Du kan også vælge uldprodukter, som opfylder "The Five Freedoms of Sheep". Det er din garanti for, at fårene har haft plads og frihed til at leve, som får normalt gør. At de har fået den mad og drikke, som de har behov for. At de har kunne søge ly i dårligt vejr, at de ikke har været bange, men er behandlet med omsorg og venlighed, og at de ikke har lidt skade eller været syge.
Jeg kan sagtens forstå, hvis du synes, det virker lidt forvirrende og svært, og hvis du bekymrer dig om, hvor meget tøj osv. den lille skal have på. Det skal nok komme hen ad vejen, jeg er sikker på, at du finder ud af det - og ellers spørger du bare igen :)
Jeg håber, at ovenstående kan hjælpe lidt videre på vej :)
Rigtig meget held og lykke med den forestående fødsel :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske