Brev:
Kan baby være for stor?
8. november 2024
Alder:
2 mdr.
Kan baby være for stor?
Kære Helen.
Vores lillebror er nu 10 uger og er en stor dreng - og mit spørgsmål går på, om en baby kan være for stor?
Han vejede ved fødslen 3540gram og målte 53 cm. Jeg ammer ham fuldt og har masser af mælk, og nu vejer han 7.5 kg. Jeg ved ikke hvad han præcist måler nu, men han har brugt str. 62 i tøj de sidste uger.
Han er generelt meget glad og er begyndt at sove godt om natten. Jeg har enkelte gange oplevet, at han har sovet 6-7 timer i streg, men de fleste nætter melder han sig 1-2 gange for at blive ammet og sover derefter videre. Om dagen giver jeg ham brystet, når han søger det, og han ammer forholdsvist hyppigt, hvis man tæller alle amninger med. Jeg tror, at jeg ammer omkring 10 gange i døgnet. Han bruger ikke sut, så nogle gange bruges brystet som sut/trøst.
Storesøster var helt anderledes. Hun har altid været en lille spirrevip og slet ikke haft deller osv. som lillebror allerede har. Jeg har selvfølgelig kun hende at sammenligne med, men det er tydeligt, at lillebror er i den store ende, når jeg ser på de andre i mødregruppen.
Er der ikke noget med, at børn fordobler deres vægt inden for det første halve år? Lillebror har jo allerede fordoblet sin vægt - og han er ikke engang 3 måneder endnu. Det kan derfor godt bekymre mig en del, og jeg er i tvivl om, hvad jeg skal gøre. Jeg synes, det er synd ikke at give ham brystet, når han melder sig eller er ked af det, men bør jeg prøve at amme ham mindre, selvom han søger brystet? Og er det helt normalt og okay, at lillebror er så stor?
Hilsen
Den lidt vægtbekymrede mor