Svar: Kan baby være for stor?
8. november 2024
Alder:
2 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af lillebror og alle dine tanker :)
Det lyder som om, at lillebror stortrives på alle måder. Du ammer ham fuldt, du har masser af mælk, og du fortæller, at han generelt er glad og sover rigtig fint. Du beskriver også en dreng, som melder sig naturligt til måltiderne, og du følger naturligt hans behov og signaler. Det skal du bestemt ikke ændre på:)
Den vægtøgning du beskriver lyder helt normal, og det viser blot, at din dreng får den næring, som han har behov for. Generelt er det sjældent nødvendigt at begrænse amning hos babyer, som ammes efter behov. Modermælken er netop lavet, så den passer til hans behov, og du skal blot fortsætte med at gøre det, som du fornemmer fungerer.
Det er rigtigt, at en almindelig tommelfingerregel siger, at babyer typisk fordobler deres fødselsvægt omkring 5-6 måneders alderen, men det er også helt normalt, at babyer vokser ekstra meget i løbet af de første måneder, og derefter bliver deres vægtøgning gradvist mindre og mere stabil. Det lyder ganske rigtigt som om, at jeres lillebror har øget sin vægt lidt mere end gennemsnittet, men det er ikke umiddelbart et problem, så længe han følger en harmonisk vækstkurve.
Der er mange ting, som kan spille ind på vægtøgningen - gener, en god appetit, sammensætningen af din mælk, en effektiv amning osv. Og så er børn naturligt forskellige og vokser meget forskelligt - og der kan sagtens være forskel på søskende, og hvordan deres vækstmønster er. Det er helt okay, at lillebror vokser anderledes end storesøster gjorde, så længe han trives, er glad, smilende og opmærksom, og ud fra det du beskriver, så tænker jeg ikke, at du behøver holde igen med amningen. Det er helt okay, at lillebror vokser som han gør:)
Om et par uger ligger der en vaccination, hvor I skal omkring egen læge. Hvis du stadig er bekymret for hans vægt der, så kan du naturligvis drøfte det med lægen. Jeg håber, at jeg har fået givet lidt ro med på vejen:)
Rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske