Brev:
Konflikter - 3 år, 4 mdr.
13. november 2024
Alder:
3 år, 4 mdr.
Konflikter - 3 år, 4 mdr.
Hej Helen.
Jeg har en skøn dreng på 3 år og 4 mdr. Han er sød og kærlig, høflig og nysgerrig, men indimellem bliver vi “uvenner” og så er det kun hans far, der kan rede trådene ud.
Fx.:
Han vil gerne have en bolle til morgenmad og når han så opdager at jeg tager havregryn i skabet, ser han bøtterne og vil så have cheerios i stedet for. Jeg giver ham en håndfuld, men han vil ikke spise bollen mere. Nu vil han have cheerios i en skål med mælk. Jeg siger at det kan han få, når bollen er spist. Så bliver han sur og pivet og siger at jeg skal gå og vi er ikke venner. Jeg svarer at jeg går ingen steder, for jeg er hans mor og elsker ham, og det skal han ikke bestemme. Så vil han slå mig og forsøger at sparke også. (Det gør han af og til når han ikke får “sin vilje” med sine ord). Så vil han flytte plads ved spisebordet og siger igen jeg skal gå og jeg holder på mit. Så gider han ihvertfald ikke spise og far træder til. Far smider bollen, han ikke vil have ud, jeg giver ham de eftertragtede cheerios for vi skal altså være færdige, og han er også sur på far og vil ikke være gode venner med ham igen. Til sidst tør han op. Men det er typisk at min søn bliver så sur over det jeg skal have ham til.
Det gælder også hvis han er i bad og ikke gør som der bliver sagt og jeg tager ham op som konsekvens, før han synes, han er færdig med at lege. Så er det også far der må tale med ham om situationen. Uanset hvordan jeg prøver at løse det med ham og tale om tingene, vil han ikke høre efter og “komme videre” i situationen.
Hvad gør jeg forkert?
Man kan også godt høre at han går i børnehave nu. Hele tiden snakker han om pruttemand og tissemand. Hvordan får vi ham fra den snak? Jeg ved godt at der snart kommer bandeord osv med i ordforrådet, men hvordan forholder vi os til det?
Med venlig hilsen
Mor