Svar: Afbrudt nattesøvn, er det ørerne eller?
16. november 2024
Alder:
8 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har kunnet bruge mine tidligere svar :) Og hvor dejligt at du har fået vuggestueplads, tillykke med det.
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil sikre din datter en god nattesøvn, og derfor er optaget af, hvad hendes opvågninger skyldes. Årsagerne kan dog være flere, og mon ikke der hos jer er flere ting, som spiller ind...
Du har naturligvis helt ret i, at øreproblemer kan være en stor del af forklaringen. Du fortæller, at hun har haft øreproblemer igennem ca. 3 måneder, og at I har tid til tjek og overvejelser omkring anlæggelse af øredræn. Der er ingen tvivl om, at væske eller betændelse i mellemøret kan gøre rigtigt ondt. Det skaber et øget tryk, især når barnet ligger ned, og det kan derfor sagtens forklare hendes natlige opvågninger.
Større børn eller voksne beskriver ofte ørersmerter som meget ubehagelige og smertefulde, nogle gange som en stikkende eller skarp smerte, der kan komme og gå. Og man kan også have en følelse af, at det dunker i øret, hvilket også kan være meget ubehageligt. Din datter er så lille, at hun naturligt ikke kan fortælle dig, hvor ondt hun har, eller hvordan det føles, men hun kan helt sikkert godt mærke det og vågne op og være ked af det, fordi det netop gør ondt.
Hvis det er smerter fra ørerne, som vækker din datter om natten, så vil man ofte opleve, at smerten aftager midlertidigt, når du løfter hende op, altså når hun kommer på højkant. Når hun løftes op, så reduceres trykket og dermed smerten. Derfor kan hun stoppe med at græde og virke beroliget, når du tager hende op, men smerten forsvinder dog ofte ikke helt. Når du så har puttet hende, så sover hun ofte kun 1-2 timer, hvorefter smerten vil vende tilbage og vække hende igen.
Du kan tale med lægen om at tilbyde hende smertestillende til natten. Det kan være med til at gøre, at hun kan sove et lidt længere søvnstræk, før hun bliver vækket af smertejag fra ørerne.
Derudover kan det være en god idé at elevere hendes hovedgærde, så hun ligger lidt højere med hovedet. Det kan du gøre ved at komme en kile, en pude eller lignende ind under hendes madras i hovedenden.
Derudover, så har du naturligvis ret i, at hun også kan vågne, fordi hun er sulten eller fordi hun f.eks. er afhængig af sin flaske. Du skriver dog, at du forsøger at følge min tidligere sendte dagsplan, og du fortæller også, at hun er begyndt at spise mere af din mad. Det lyder super fint. At hun nogle gange har behov for en ekstra flaske om natten, tænker jeg er helt okay i forhold til hendes alder. Det lyder ikke som om, at hun melder sig og søger flasken, fordi hun reelt er sulten, måske snarere fordi hun vågner og har ondt, og her giver flasken hende ekstra ro.
Jeg vil her lige indskyde, at det er vigtigt, at du tager hende op, når du giver hende flasken. Hun bør drikke flasken mere eller mindre siddende og ikke ligge fladt ned. Hvis hun ligger fladt, så er der risiko for tilbageløb af mælk til mellemøret.
Har du indført en godnatgrød? Ellers kan du godt indføre dette nu. Det kan være en måde at sikre hende lidt ekstra mad før sengetid, så du på den måde er sikker på, at hun ikke vågner, fordi hun er sulten. Godnatgrøden må gerne ligge adskilt fra aftensmaden, læg f.eks. gerne et bad imellem, så en aftenrutine kunne f.eks. se således ud:
Aften 18: Udgangspunktet er familiemaden, så I spiser mere eller mindre det samme. Hun får naturligt maden i en konsistens, som hun kan kapere. Maden får mere og mere bid, og hun må spise stort set alt, hvad du også selv spiser:) Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme og gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød, måske omkring kl. 19.30, gerne sammen med vand eller mme af en kop, og hun får herefter børstet tænder.
Puttes til natten med flaske ca. kl. 20.
Sen aften 23-24: Tilbydes drømmeflaske og sover videre.
Du har naturligvis også ret i, at hendes alder og udvikling kan spille ind. Hun er 8 måneder gammel, og der sker rigtigt meget med hende både motorisk og mentalt. Det kan sagtens betyde, at hun drømmer mere om natten, ligesom det også kan gøre, at hun motorisk ligger mere uroligt end tidligere. Her skal du naturligvis hjælpe og berolige hende med dine hænder, kærtegn osv.
Jeg kan godt forstå, hvis du føler det hårdt at skulle op flere gange om natten for at hjælpe hende videre i søvnen. Men netop hjælp til stillingskift er ofte noget, som hun vokser fra. I takt med at hun bliver ældre og får lettere ved at skifte stilling om dagen, så vil hun naturligt også kunne det om natten. Så behovet for din hjælp her bliver naturligt mindre og mindre.
Når det er sagt, så er det dog ikke sikkert, at hun altid behøver din hjælp. Selvom du vågner af hendes natlige lyde, så prøv om du kan trække tiden lidt, prøve at fornemme om det er drømmeaktivitet og ikke nødvendigvis behov for at komme op eller behov for din hjælp. Det er helt naturligt, hvis hun småpludrer eller måske nogle gange grynter eller græder lidt, det behøver du ikke altid at reagere på, men kan blot forsøge at sove videre.
Sover hun sammen med dig? Er hendes seng koblet til din seng eller tæt på din seng. Måske kan du lægge en beroligende hånd på hende, så hun kan mærke dig om natten, fornemme at hun ikke er alene og på den måde finde ro. Uden at du behøver stå op eller være særligt aktiv om natten. På den måde kan du bedre få din nattesøvn, og du hjælper også din datter med at komme videre i søvnen uden alt for meget aktivitet - så hun netop lærer det og begynder at kunne sove længere søvntræk.
Jeres tjek ved ørelægen vil forhåbentlig give lidt mere indblik i det hele. Og så tænker jeg også, at tiden naturligt arbejder for dig/jer. Det er bestemt ikke forkert at ønske sig bedre nattesøvn for jer begge, men det skal nok blive bedre. I er inde i en lidt svær periode lige nu, og det er helt okay. Det lyder ikke som om, at du gør noget forkert:)
Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt på vej og også giver dig lidt ro med på vejen:)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske