Svar: Jakke og flyverdragt i autostol?
16. november 2024
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og værdigt fine spørgsmål :) Jeg kan godt forstå, hvis I er lidt forvirrede, for det står faktisk ikke helt klart beskrevet.
På sikkertrafik.dk står: "Må børn have overtøj på i autostolen? Ja, men husk at stramme selen godt til uden på tøjet. Hvis det er en meget tyk jakke eller flyverdragt, kan du tage den af eller åbne den foran, så selen kommer så tæt på kroppen som muligt."
På tænk.dk står: "Tag tykt overtøj af. En tyk vinterjakke eller flyverdragt gør det næsten umuligt at stramme selen godt nok. Tag enten overtøjet af barnet, så selen kommer tættere på barnets krop, eller vær ekstra opmærksom på, at du får strammet selen godt. For at autostolen skal virke, er det bedst at nøjes med en fleecetrøje eller termojakke."
Jeg tænker ud fra dette, at en meget tyk jakke eller flyverdragt kan forhindre selen i at sidde tæt nok til barnets krop, og det vil gøre, at barnet ikke sidder sikkert i tilfælde af en ulykke. Derfor bør man være ekstra opmærksom på, hvor tykt barnets tøj er, åbne tøjet eller give barnet en fleecetrøje eller lignende på i bilen.
Man bør altid sikre sig, at selen sidder tæt til barnets krop, og har barnet jakke eller trøje på, så skal man være opmærksom på at spænde selen ekstra, så selen stadig sidder tæt. Hvis tøjet er for tykt, så vil der være risko for, at selen ikke kan strammes tilstrækkeligt.
Hvis det er meget koldt, så kan man f.eks. vælge at have en autostolspose (til de mindre børn) eller et tæppe (til de lidt større børn), som barnet kan have over sig, efter at selen er spændt korrekt. På den måde behøver barnet ikke at fryse, selvom det ikke har tykt overtøj på. Varme på bilen vil naturligt også altid hjælpe:)
Jeg håber, at ovenstående er svar nok:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske