Svar: Mandler, hasselnødder mm. før 1 år?
17. november 2024
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine korte spørgsmål om nødder - korte spørgsmål er også altid velkommen;)
Du har helt ret i, at børn under 3 år ikke bør få hele nødder på grund af risikoen for kvælning. Men nødder, som f.eks. mandler og hasselnødder, kan sagtens introduceres finthakket. Du kan f.eks. komme finthakkede nødder i en grød, eller du kan komme finthakkede nødder på lidt laks, som du bager i ovnen, eller tilsætte finthakkede nødder til brød og lignende, som du evt. bager.
De fleste nødder kan gives til små børn, så længe de er hakket fint, malet til mel eller f.eks. bruges som nøddesmør. Og nødder kan tilføre kosten nogle gode ting f.eks. forskellige vitaminer og forskellige fedtsyrer, samt f.eks. også calcium, der er vigtigt for knoglerne. Indholdet af de forskellige vitaminer osv. afhænger af typen af nødder, så variation er generelt godt.
Der er, så vidt jeg ved, ikke nogle af de almindelig nødder, som du ikke bør give din dreng. Han må gerne få f.eks. almindelige mandler, hasselnødder og valnødder.
Derudover kan man også bruge Cashewnøddernødder, Pistacienødder, Pekannødder, Macademianødder, samt f.eks. jordnødder (som faktisk er en bælgfrugt), og give dem til børn, hvis de er finthakket eller malet...
Så vidt jeg kan finde ud af, så anbefaler Fødevarestyrelsen, at man ikke spiser for mange pistacienødder og paranødder, da disse ofte kan indeholde svampegiftstoffer (aflatoksiner). Man bør også altid undgå deforme eller misfarvede nødder. Derudover er det en god idé at spise løs af de danske nødder, og undgå at spise for mange nødder fra tropiske eller subtropiske områder. Danske nødder indeholder ikke aflatoksiner. Det vil sige, at hasselnødder og valnødder er at foretrække.
Du skal være opmærksom på, at hvis du køber cashewnødder, så bør de være varmebehandlet, da rå cashewnødder kan indeholde et giftstof (Urushiol). Og jordnødder (der som sagt er en bælgfrugt) kan være en almindelig årsag til allergi, det kan andre nødder dog også.
Derudover, så er det vigtigt, at du ikke bruger f.eks. saltede nødder. Mange nødder er saltede, og børn under 1 år må ikke få for meget salt. Du bør også gå uden om nødder, der er sukkerovertrukne eller karamelliserede. Fødevarestyrelsen skriver også, at man bør gå uden om ristede mandler, da de indeholder mere akrylamid end uristede mandler.
I forhold til de enkelte nødde-typer, vil jeg anbefale dig at slå disse op på Fødevarestyrelsens hjemmeside (foedevarestyrelsen.dk) og se hvad den præcise anbefaling er:)
Jeg håber, at dette hjælper lidt videre - rigtig god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske