Svar: Putning og for meget natamning
18. november 2024
Alder:
9 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af alle dine tanker :) Det lyder som om, at flytningen er gået godt. Som jeg læser dit brev, så nyder I alle den nye lejlighed, og jeres dreng bevæger sig trygt omkring. Så dejligt!
Derudover må jeg også lige nævne, at det er super flot, at han allerede rejser sig og er begyndt at gå rundt. Jeg ved fra et af dine tidligere breve, at jeres dreng har haft problemer med spændinger flere steder i kroppen, og det lyder som om, at behandlingen har hjulpet ham her. Det er derfor virkelig dejligt at høre, at han motorisk er så godt i gang nu!
Det er rigtigt fint, at I har valgt at lade jeres dreng sove i soveværelset om natten. Vi har tidligere drøfte dette, og da I undervejs også skulle bo hos bedsteforældrene, så er har det været en god beslutning at give jeres dreng den ekstra nærhed og tætte kontakt. Samtidig har han en alder, hvor der udviklingsmæssigt sker rigtigt meget med ham netop nu, både motorisk og mentalt. Det gør blandt andet, at han vil søge nærheden ekstra meget, og dermed også brystet. Det er naturligvis vigtigt, at give ham den ekstra nærhed, men samtidig er det også vigtigt, at I forsøger at få skabt nogle rutiner og vaner, som I alle tre kan trives med fremover:)
Du fortæller, at jeres rutiner lige nu er sådan, at du om aftenen går i soveværelset, lægger dig med jeres dreng og ammer ham i søvn. Han falder således i søvn med brystet i munden, han sover mere eller mindre oven på dig, og så søger han brystet en gang hver halve til hele time natten igennem. Det betyder, at du skal gå i seng hver aften omkring kl. 19, og at din søvn bliver afbrudt igen og igen hele natten igennem - og jeg kan godt forstå, at du synes, det er hårdt.
Jeg tænker, at jeres dreng har fået det, som jeg kalder for et søvnassociationsproblem. Søvnassociationer er de rutiner og vaner, som vi har og bruger i forbindelse med, at vi skal finde ro, slippe dagen og overgive os til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnatsang, godnathistorie, beroligende ord som f.eks. ”sshhh”, kærtegn og lignende.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut, at blive hoppet med en bold, gået med og blive vugget i søvn i favn.
Når søvnassociationer er gode, så er det, fordi de lærer barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sin seng med stedet, hvor man skal sove. Søvnassociationer er mindre gode, når de gør barnet fuldstændig afhængig af den voksne.
Hvis jeres dreng er afhængig af dit bryst og din favn for at kunne sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. For det betyder, at han f.eks. ikke er i stand til at komme videre i søvnen, uden at du giver ham brystet i munden igen og igen. Han har brug for brystet for at kunne falde i søvn, og han har også brug for det, når han natten igennem går fra et søvnstadie til et andet. Det er uhensigtsmæssigt både for dig og for ham, for han har naturligt lige så meget brug for sammenhængende søvn, som du selv har.
Jeg er helt med på, at du ikke ønsker, at han skal være ulykkelig, græde sig i søvn og forbinde putning med noget ubehageligt. Og jeg er helt enig med dig i, at putning skal forbindes med noget trygt og rart. Når det så er sagt, så er det dog meget svært helt at undvære gråd, som situationen er lige nu, hvilket jeg også fornemmer, at du selv er opmærksom på:)
Når jeg ser din dagsplan igennem, så ammer du ham ca. 5 gange i løbet af dagen og derudover ligger han med brystet i munden hele natten. Rent ernæringsmæssigt har han sandsynligvis behov for 3 amninger nu, og amningerne om natten skal helt væk - og hvis du pludselig skærer så meget ned i behovet for brystet, så vil han naturligt blive ked af det. Han forstår jo ikke, at andet end brystet kan være vigtigt for ham, og han vil naturligt søge det, som han kender og indtil nu har lært.
Derudover tænker jeg, at det er vigtigt, at din krop også får mulighed for at følge med de ændringer, som laves. Når du ammer så meget, som du gør, så producerer du ganske givet en del mælk, og det er vigtigt, at din produktion stille og roligt nedsættes, så du ikke pludselig får en brystbetændelse. Derfor er det vigtigt at finde en balance mellem at give jeres dreng den mælk og brystet, som han har behov for, men også holde lidt igen, så han ikke længere skal spise så hyppigt.
For at kunne undvære brystet om natten, så er det en forudsætning, at han spiser nok hele dagen igennem - og for at kunne spise nok hele dagen og føle sig sulten, så er det vigtigt, at han ikke ammer så meget om natten. Det hænger naturligt sammen:) Det er derfor vigtigt, at du begynder at tilbyde ham flere måltider om dagen.
Jeg vil også anbefale dig, at du køber en drikkedunk, som du kan give din dreng vand af. Han vil højst sandsyligt godt kunne drikke af en drikkedunk, især hvis du kan finde en med en "blød silikone" tut. Han vil drikke mere vand af en drikkedunk end af en kop, og det vil være super godt, hvis du kan begynde at sikre hans væskebehov med netop vand, så han af den grund også efterspørger brystet mindre.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra din plan, ser således ud:
I vågner omkring kl. 07. Han skal ikke ammes på dette tidspunkt, i stedet står I op, og dagen begynder. Tilbydes vand at drikke, når han vågner.
Morgen 7.30: Havregrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden, måske lidt halve blåbær eller lignende, som han kan øve sig i at spise med pincetgreb, vand af kop.
Tilbydes ekstra vand af drikkedunk mellem morgenmad og mellemmåltid.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, smøreost, eller skiveost. Leverpostej kan også bruges. Tilbydes også her lidt frugt og halve bær. Og også meget gerne lidt frugtmos, som naturligt vil være med til at holde maven igang. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca. 9.30 - og skal IKKE ammes først. Han sættes i klapvognen, tilbydes vand af sin drikkedunk, og I triller en tur. Hvis han ikke vil ligge ned med det samme, så lad ham sidde op og put ham så, når han virker parat.
Frokost 12: Grøntsagsmos som nu med æg, avokado og lignende. Små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, stykker af fiskedeller, rejer, grøntsagspandekager, og hvad du nu finder på. Vand af kop.
Tilbydes lidt ekstra vand af drikkedunk mellem frokost og middagslur.
Ammes og puttes til middagslur ca. 13.30-14 som nu.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og halve bær. Må gerne også her tilbydes lidt frugtmos til at holde mave igang naturligt. Kan også tilbydes grøntsagspandekager, bananpandekager eller lignende, som han kan øve sig i at spise selv. Vand af kop.
Tilbydes vand af drikkedunk i løbet af eftermiddagen - og skal ikke ammes her. Mælken kl. 17 kan tage appetitten fra aftensmaden. Når det er sagt, så er det dog bedre, at han lige nu ammes her, hvis det så betyder, at han ikke behøver brystet om natten.
Aften 18: Udgangspunktet er familiemaden, kød, fisk, bælgfrugter, kartofler, grøntsager, pasta. Der må gerne være moset mad og også mad i stykker. Vand af kop.
Kommer i bad - det behøver ikke være hver aften, men nogle gange kan det være en rigtig god rutine i en periode. Om dagligt bad er nødvendigt afhænger lidt af, hvor nusset han bliver af at spise selv og kravle rundt i løbet af dagen:)
Tilbydes en godnatgrød ca. kl. 18.45-19. Godnatgrøden er vigtig for at sikre, at han ikke vågner om natten, fordi han er sulten. Hvis han ikke er til grød her, kan det også være en moset banan. Vand af kop. Får derefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca. 19-19.30
Sen aften 23-24: Ammes rigtigt godt og sover herefter videre.
Nat: Evt. en enkelt amning, men stille og roligt skal denne trappes ud.... Hvis han vågner af, at far står op kl. 06, så kan du lægge en lille amning ind her, for at hjælpe ham til at sove lidt mere; men det vil være rigtigt godt, hvis du kan forsøge at afkorte amningen, så han ikke ligger og drikker for meget mælk på dette tidspunkt.
Når du putter ham om aftenen, så behøver I ikke kikke bøger og andet endnu. Men du må f.eks. meget gerne putte ham med en klud, en puttekanin eller lignende, som stille og roligt kan blive en søvnassociation for ham. Derudover vil det være rigtig fint, at du f.eks. synger en sang for ham, eller at du kærtegner ham på en bestemt måde, så han naturligt finder ud af, at det er sådan, det foregår, når han skal slippe dagen og falde i søvn. Jo mere ens rutiner, jo bedre. Hvis han lige nu er glad for at gå lidt rundt med jer, så kan I også gøre dette, som del af hans putterutiner - f.eks. vinke godnat til månen i vinduet, når I trækker gardinet for eller tænde for natlampen eller lignende. Ikke en masse ting, men 1-3 ting, som I gør, igen som noget genkendeligt og trygt, som forbereder ham på, at nu er det sengetid.
Du må gerne lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen, du må også gerne sætte dig med ham og amme ham i en stol. Det vigtige er, at han ikke falder i søvn med brystet, men begynder at slippe brystet, før han sover helt. Hvis du ligger ned og ammer ham, så må du derfor meget gerne forsøge at trække brystet til dig, så han slipper, før han sover - du skal sandsynligvis gøre det flere gange - og så må du meget gerne nå dertil, hvor han selv slipper dit bryst, smiler til dig og triller om på siden og sover.
Hvis du sidder med ham på en stol i din favn, så må du meget gerne på samme måde forsøge at trække brystet til dig. Du kan evt. erstatte brystet med en sut, putteklud eller lignende. Og så må du meget gerne flytte ham fra din favn og ned i hans tremmeseng. Stå ved ham, hold dine hænder beroligende på ham og hjælp ham på den måde ind i søvnen ved at være der og lulle ham til ro netop i sengen. Han skal ikke være vågen, men flyttes fra din favn lige der, hvor han stadig registrerer, at han puttes i sengen, men er træt nok til at overgive sig til søvnen netop med dine kærtegn, berolignede ord osv.
Hvor hurtigt du kan gå frem må afprøves. Måske er du nødt til at vænne ham til at slippe brystet imens du ligger ved siden af ham først, og derefter kan du så begynde at sidde med ham. Måske kan du forsøge at sidde med ham allerede nu. Det kan også være, at du til at begynde med, skal lade ham falde i søvn ved siden af dig i dobbeltsengen om aftenen, og hvis det så er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, så kan du trække dig væk fra ham, lade ham sove alene. Indtil sen aften, hvor du så selv skal i seng. Her kan du så amme ham igen og flytte ham over i hans tremmeseng.
Det er godt, hvis han kan sove i sin tremmeseng om natten, fordi han så ikke ligger foran mælkebaren. Det er naturligt svært for ham at holde sig fra brystet, når han ligger tæt med dig og kan dufte din mælk. Er han i sin tremmeseng, så vil det sandsynligvis være lettere for ham at komme videre i søvnen uden at behøve brystet i munden.
Det er under alle omstændigheder en god idé, at I vænner ham til at sove i tremmesengen i soveværelset, og når han er vænnet til dette og er tryg ved at sove i tremmeseng, så kan han sove på eget værelse. Her vil det at sove i tremmeseng være naturligt trygt og netop en rar søvnassociation for ham, det vil således være genkendeligt og "eneste forskel" vil være, at sengen står et andet sted.
Nogle gange kan det også være nødvendigt, at far tager over om natten. At du efter amningen sen aften vælger at sove i et andet værelse. Hvis han har fulgt ovenstående dagsplan, har fået godnatgrød, er ammet aften og sen aften, så er der intet i vejen for, at far tager over om natten. De to kan sove sammen i dobbeltsengen, far kan give masser af nærhed og tæt kontakt, og jeres dreng kan også sove ovenpå far, som jeres dreng jo gør med dig, og på den måde få masser af genkendelighed, tryghed og kærlighed. Det eneste far ikke kan er jo at amme, og på den måde kan man også nogle gange komme væk fra natamningerne...
Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej og viser en løsning, som bestemt ikke handler om, at I skal sætte jeres dreng i tremmesengen, forlade ham og bare lade ham græde sig ulykkeligt i søvn. Det vil mit hjerte slet ikke kunne klare, og det er naturligt ikke omsorgsfuldt at gøre det på denne måde! Så hold fast i det du fornemmer er det rigtige, at han på ingen måde skal føle sig utryg og være helt ulykkelig. Det er bestemt ikke meningen.
Rigtig meget held og lykke med alt det nye, som I gradvist skal igennem:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske