Brev:
Natamning - snart 8 mdr.
19. november 2024
Alder:
7 mdr.
Natamning - snart 8 mdr.
Hej Helen
Jeg kan se, at du lige har svaret på et lignende spørgsmål, men jeg spørger alligevel. Der er nemlig lidt forskel på vores situation.
Min dreng på snart 8 måneder har altid sovet rigtig dårligt, både nat og dag. Han vågner nærmest mellem hver søvncyklus, og jeg kan ikke få ham videre i søvnen om natten medmindre han bliver ammet.
Det skal siges, at jeg har en pige på snart 3 år, som er lidt ekstra sensitiv, og hun kan derfor ikke sove alene. Jeg sover altså med begge børn i min seng. Jeg er alene om det, og det er derfor mig der er den 24 timer i døgnet. Min datter vågner let og bliver ked af det, derfor har jeg ammet min søn videre i søvn indtil nu, og det er gået rimeligt, og min datter er ikke blevet forstyrret for meget.
Men nu er situationen uholdbar. Efter opstart på mad, er min mælkeproduktion dalet gevaldigt. Hvor jeg altid har haft mere end rigeligt med mælk, føler jeg nu, at der er for lidt. Min søn spiser nemlig godt om dagen, og her er det intet problem at holde amningen på et minimum. Derfor kan min krop ikke følge med den store efterspørgsel om natten. Og det er mælk han vil have, for han bliver meget utilfreds ved brystet, når mælken ikke løber med det samme som vanligt. Han spiser 5 måltider om dagen, og vi følger din guide fra Helens bog om mad.
Men hvad gør jeg? Jeg kan forstå, at han har fået en dårlig søvnassociation, men jeg aner ikke, hvordan jeg ændrer det. Jeg forsøger med sut og nussekanin, aen og beroligende ord, men han er utilfreds og holder os alle vågne om natten.
Skal jeg stoppe amningen helt? Jeg har aldrig givet nogen af mine børn flaske eller modermælkserstatning, så der er jeg helt på bar bund. Skal jeg give vand? Jeg aner ikke, hvordan jeg vender situationen. For hvordan skal han forstå, at han må amme to gange om natten, men ikke de andre gange han vågner.
Bedste hilsner
en meget træt mor