Svar: Natamning - snart 8 mdr.
19. november 2024
Alder:
7 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af jeres situation :)
Det lyder ganske rigtigt som om, at din dreng har et søvnassociationsproblem, som handler om, at han er blevet uhensigtsmæssigt afhængig af brystet for at kunne sove. Han har brug for brystet i munden for at falde i søvn, og han har brug for brystet for at kunne holde sig sovende, det vil sige for at komme fra et søvnstadie til et andet undervejs i søvnen.
Det er ofte en rigtigt god idé, at man gradvist skærer ned i amning - og samtidig sætter indtaget af mere rigtig mad op, ligesom han skal lære at drikke vand, som naturligt vil dække mere og mere af hans væskebehov. De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med ca. 4 amninger i døgnet. Disse ligger ofte godt placeret tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at amningen før f.eks. formiddagsluren fjernes, og på denne måde kan du lære din dreng, at han ikke behøver brystet i munden for at kunne sove. Det er altså en måde gradvist at vænne ham til, at han godt kan sove uden bryst, og det er godt at øve dette om dagen.
På samme måde vil det være rigtigt godt, hvis du kan forsøge at fjerne brystet, før han sover helt, når du putter ham til middagslur, og når du putter ham om aftenen. Du skal stadig amme ham, og det er helt naturligt, at amningen indgår som en tryg og fast del af jeres putteritual, men du må meget gerne forsøge at lirke brystet ud af munden på ham, før han sover helt. Det vil sige, at du lægger dig og ammer ham, som du gør allerede, og så forsøger du at trække brystet til dig, når han virker mæt og tilfreds og umiddelbart virker til at have fået mælk nok.
Det kan sagtens tænkes, at du skal give ham brystet igen, lade ham die et par gange, og derefter forsøger du så at lirke brystet ud igen. Samtidig med dette, så sætter du nogle andre ting i stedet - dine nus og kærtegn, berolignede ord, evt. en sut koblet til en klud, der dufter af dig osv. Så han stille og roligt vænnes til at overgive sig til søvnen med noget andet end brystet. Og dermed får nogle nye søvnassociationer.
Om natten skal du på samme måde forsøge at springe nogle af amningerne over. Nogle gange kan du trække tiden mellem amningerne lidt ved f.eks. at bruge samme ritual, som da han blev puttet, nus, kærtegn, sut, klud, og han kommer videre i søvnen, fordi han her mærker, at du er der for ham, og alt er, som da han faldt i søvn. Måske har han brug for at komme over i en bedside, tremmeseng eller lignende, så han ligger mere på afstand af dig om natten, og på den måde på afstand af brystet og duften af mælk, fordi det naturligt vil gøre, at han søger brystet mindre og lettere kan beroliges på anden vis.
Hvis han tydeligvis har behov for brystet om natten, så må du naturligt give ham det, men det vil være rigtigt godt, at du her afkorter amningen mere og mere. Han får således trøst, genkendelighed og hjælpes til ro, men han får ikke muligheden for at fylde sig med mælk i maven. Det vil sige, at du giver ham brystet, lader ham die kortvarigt, og når der er ro på ham, så forsøger du at lirke brystvorten ud. Måske vil han i begyndelsen blive lidt frustreret og søge bryster igen - og så giver du ham det, men når der så atter er ro på, så trækker du igen brystet til dig. Og hele tiden forsøger du at berolige med dine hænder, nærhed, kontakt, putteklud og lignende.
Det er naturligt, at din mælkeproduktion daler, når din dreng begynder at spise mere rigtig mad. Mælkemængden vil naturligt indstille sig på hans behov, og det er helt okay. Selvom du oplever, at du ikke længere har brystspændinger, og brysterne ikke virker så tunge som tidligere, så kan der sagtens være mælk nok. Den store efterspørgsel af brystet, som du oplever om natten, kan naturligvis godt handle om behov for mælk/mad, men dette skal sikres via mere rigtig mad og vand - og så kan det jf. ovenstående også handle om behov for nye søvnassociationer, en ny måde at falde i søvn på:)
Jeg kan naturligvis ikke love dig, at der stadig er tilstrækkeligt med mælk, for hvis du f.eks. er stresset eller presset, så kan dette godt påvirke din mælkeproduktion og sætte mælkeproduktionen ned. Du nævner, at du er alene med børnene, så måske er der noget, som spiller ind her... Men, hvis din dreng dier så hyppigt, som du beskriver, så burde han stimulere brystet godt og især stimulering sen aften og tidlig morgen vil være godt til at holde produktionen i gang. Derfor ligger de 4 amninger, som jeg umiddelbart vil anbefale, netop også tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften - på den måde skulle du meget gerne få stimuleret brystet tilstrækkeligt og sikre din drengs behov for mælk.
Jeg anbefaler normalt ikke godnatgrød før 8 måneders alderen, men det bliver din dreng jo også snart. Derfor kunne det være en idé at indføre en sådan om et par uger. En godnatgrød kan være med til at mætte ham lidt ekstra før natten og således være med til at sikre, at han ikke vågner og søger brystet, fordi han reelt er sulten.
Det kan også være en god idé at indføre en drikkedunk, sugerørskop eller tudkop, som han måske vil kunne drikke større slurke af, end tilfældet er med en almindelig kop. På den måde kan du sikre ham mere vand/væske i løbet af dagen og dermed sikre, at han ikke søger brystet, fordi han reelt er tørstig. Ud over at give ham vand til alle måltider, så må han også meget gerne blive tilbudt vand imellem måltiderne. Spiser han varieret og ammes 4 gange i døgnet, så burde han ernæringsmæssigt ikke mangle noget og kan derfor fint drikke mere vand.
Som udgangspunkt synes jeg ikke, at du skal stoppe amningen. Som jeg læser dit brev, så er du egentlig glad for at amme, og din dreng er også glad for brystet, og man skal ikke ændre noget, som fungerer. Det er et spørgsmål om at få skruet amningerne om natten ned og sat et nyt ritual i stedet. Når det så er sagt, så kan du naturligvis også give en flaske, hvis du tænker, at dette vil være godt for jeres lille familie. Vælger du at erstatte en af de 4 amninger, så bør det være med modermælkserstatning og ikke vand, netop for at sikre hans behov tilstrækkeligt.
Når du spørger "hvordan skal han forstå, at han må amme to gange om natten, men ikke de andre gange han vågner", så handler dette altså om, at han skal lære at falde i søvn uden brystet, og at han skal være mæt nok og have drukket nok om dagen, så han ikke behøver søge brystet hele natten.
Hvis jeg skal prøve at opsummere det hele lidt, så kan du altså følge denne plan:
1. Skab en ny søvnrutine, nyt søvnritual, ny søvnassociation. Han skal stadig ammes, men han skal ikke længere falde i søvn med brystet i munden. Prøv at indføre kærtegn, putteklud, evt. en sut eller lignende.
2: Reducer amningerne om natten. Han skal stadig ammes sen aften og tidlig morgen, men derimellem må du gerne forsøge, om du kan få ham videre i søvnen uden brystet. Evt. ved at lade ham sove lidt på afstand af dig, så han ikke kan dufte din mælk.
Brug her også gerne samme ritual, som når han er puttet - klud, evt. sut, kærtegn osv.
Hvis amning er nødvendig, så afkort amningerne, så han får trøst og ro, men ikke fyldes med mælk i maven, så kortvarige amninger som muligt, indtil han langsomt vænner sig til at undvære dem.
3: Vær opmærksom på hans indtag af mad og vand i løbet af dagen. Sørg for at han spiser små hyppige måltider hele dagen igennem, begynder at spise mad med mere bid og grovere grødtyper osv. som mætter ham mere. Giv ham gerne vand til og mellem måltiderne, så han får en del af sit væskebehov dækket på denne måde. Og fortsæt med at amme ham før middagsluren, så han midt på dagen stadig også får masser af mælk - og igen puttes uden brystet i munden. Du får også dit bryst stimuleret godt her.
4: Når han virker urolig ved ikke at få brystet, så giv ham masser af tryghed og nærhed på anden vis. Din fysisk kontakt, nærhed, beroligende ord, lidt nynnen eller stille sang kan være rigtig godt og hjælpe ham med stadig at finde ro, fordi han mærker, at du naturligt er der for ham - også selvom han ikke altid ammes:)
Til sidst vil jeg lige nævne, at du naturligvis også skal berolige storesøster, hvis hun vågner af lillebrors lyde og gråd. Du kan f.eks. tale med hende om dagen og forklare hende, at lillebror godt kan lave lyde om natten, og det er okay. Det kan forberede hende lidt, så hun ved, hvad der sker. Når hun vågner, så sæt ord på og sig f.eks. "det er okay, jeg er her og tager mig af lillebror, sov du bare videre" eller lignende, så hun fornemmer, at du har helt styr på det, så hun kan komme videre i søvnen.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og ønsker dig rigtigt meget held og lykke med det projekt:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske