Svar: Flyrejse / tidsforskel
5. december 2005
Alder:
1 mdr.
Kære Rasmus´s mor
Først tillykke med den lille dreng:o)
Det lyder da djeligt med en jul i Danmark, så må vi håbe at I får lidt sne med på vejen:o)
Det er en lang flyvetur I skal ud på, men umiddelbart så tænker jeg at din dreng jo fortsat er så lille at han vil sove det meste af rejsen, afbrudt af at spise og pludre lidt.
Bortset fra at amme eller give ham lidt flaske undervejs, for at modvirke trykforskellene i ørerne, så skal du være opmærksom på om I kan få en plads, hvor der er ekstra plads til at have et barn med. I nogle af de større fly, er der mulighed for at få en lift på væggen, I andre fly kan man have en lift på gulvet. Prøv derfor at ringe til flyselskabet og høre hvordan mulighederne er. Det vil jo være rigtig rart for jer alle, hvis han kan ligge så meget ned som muligt undervejs.
Lidt rangler og lignende underholdning vil også være en god idé. Han kan jo godt begynde at have lidt glæde af at kigge på ting, med den alder han har nu.
Med hensyn til ændring af sovevaner, så bliver dette nok lidt svært. Jeg tror ikke I kan ændre på det helt, men mon ikke flyveturen i sig selv vil ændre lidt på den rytme han måske allerede har, så han også har behov for lidt andre sovetider, når I når frem, på samme måde som I selv har. Det mørke vejr og de ting der sker omkring jer, vil alt sammen få indflydelse på hans søvnbehov, så derfor tror jeg tingene vil ændre sig lidt naturligt.
Rigtig god rejse og juleferie og fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske