Brev:
Kost og afføring - 8 mdr.
5. december 2005
Alder:
8 mdr.
Kost og afføring - 8 mdr.
Hej Helen
Vores søn er 8½ måned nu og er godt i gang med skemad. Han spiser alt der bliver serveret og vi er nu så småt begyndt at lade ham spise med af vores mad om aftenen. Vores bekymring går på at han har afføring mellem 4 og 7 gange i døgnet. Konsistensen varierer mellem at være hård nogle dage og blød andre dage også mængden kan variere pr. gang. Er der noget i hans kost vi skal være opmærksomme på?
Her lige en beskrivelse af hans typiske mad indtag pr. dag.
Kl. 7.00 havregrød (af ca. 1 dl havregryn) med sveskemos, reven pære eller jordbær.
kl. 9.00 MME 120 ml.
kl. ca. 11.30 - 12.00 ½ skive rugbrød (mørkt) med forskelligt pålæg såsom leverpostej, æg, torskerogn, avocado og smørost. Hertil lidt kogte grønsager som gulerod, broccoli og majs.
kl. 13.00 MME 100 ml.
kl. ca. 15.30 ½ dl. A 38 med frugt og lidt reven rugbrød.
kl. 18.00 Grønsagsmos + kød eller fisk (Vi giver ham varierende grønsager sammen med kartofler. Vi er nu også begyndt at give ham små stykker af kartofler og grønsager i stedet for mos).
Kl. 19.00 Natflaske 180 ml. MME.
Jeg blev på et tidspunkt anbefalet at give ham reven gulerod, da han havde træg mave men har siden hørt at de ikke må få rå grønsager grundet for højt fiber indhold, så nu giver jeg han kun kogte grønsager. Han får ikke banan, revet æble og ris da dette stopper maven.
Hans første tand er lige brudt frem kan afføringen være afhængig af dette?
Han er en lille robust fyr der vejer omkring 9½ kg og er ca. 71 cm lang. er hans madmænge ok? Han sidder fint selv men er ikke meget for at ligge på maven og han triller heller ikke så meget mere.
Et sidste spørgsmål ang. hans nattesøvn eller mangel på samme. Han har egentlig altid sovet fint om natten, men i øjeblikket vågner han ofte og ligger og kører rundt i sengen. Nogle gange falder han i søvn igen, men oftest begynder han at græde og vi må give ham sutten holde ham lidt fast og vugge ham blidt for at han falder hen igen. Er dette normalt i hans alder og skal vi bare vente og længes efter vores nattesøvn? Under tandens gennembrud var han vågen ca. en gang i timen.
På forhånd tak for dine svar.
Hilsen
Lene