Svar: Kost og afføring - 8 mdr.
5. december 2005
Alder:
8 mdr.
Kære Lene
Kostfibre er en vigtig del af kosten og vi får alle kostfibre fra den mad vi spiser. Fibre er med til at holde maven igang.
Kostfibre findes hovedsagelig i grøntsager, groft brød, kartofler, ris, pasta og lidt i frugt. Det er altså i de føde varer vi bør spise for at spise sundt og varieret.
Hos meget små børn bør kosten ikke indeholde alt for mange fibre, da deres tarmkanal endnu ikke er i stand til at omsætte store mængder fibre. Et barn der får for mange fibre kan få tynd mave og samtidig vil barnet få for lidt kalorier, fordi fiberholdige fødevarer mætter meget uden at give mange kalorier.
Små børn kan også få tynd mave, hvis de spiser brød med hele kerner. Vælg derfor rugbrød og grovbrød hvor kernerne er knust eller formalet.
Hos små børn kan man ofte se at f.eks. majs kommer hele ud igennem systemet. Det betyder ikke at man ikke skal give det, men det kan være en del af en i øvrigt blandet/varieret kost. For at hjælpe på optagelsen anbefales det også at koge f.eks. grøntsager.
Din drengs indtag af mad ser umiddelbart fornuftigt ud. Jeg synes dog umiddelbart at det er synd at du ikke giver ham f.eks. ris, banan og æble. I princippet skal man ikke fjerne noget fra barnets kost, med mindre man ved at der er tale om allergi overfor en bestemt fødevare. Måske kunne lidt ris og banan hjælpe på mavne, så han ikke har afføring helt så hyppigt?
Med hensyn til tandfrembrud, så oplyser forældre at det kan give lidt rød numse og lidt tendens til tynd mave, ligeså vel som det kan give lidt feber og rødme omkring munden. Der er dog ingen dokumentation for dette. Du skal vide at man kan købe 'Dolodent' som er lokalbedøvende til at smøre på gummerne. Hvis jeres dreng lider meget under tandfrembrud og ikke kan få en sammenhængende søvn, så er det en mulighed. Det er dog meget vigtigt at det kun kommer på gummerne og ikke over i svælget, da det jo bedøver og det derfor kan være farligt. Jeg er usikker på om det er på recept.
Med hensyn til hans motorik, så lad ham tumle rundt sammen med dig på gulvet, lad ham bevæge sig hen over dig, hvor du naturligvis hjælper ham. Ønsk evt. en babygynge i julegave.
Med hensyn til søvn, så er det naturligt at børn i 8-10 mdr´s alderen kan begynde at sove mere uroligt og vågne hyppigere. Nogle gange kan de tumle rundt og rejse sig i søvne. Det er vigtigt i første omgang at se om de kan finde roen selv, og har de brug for trøst og hjælp til at blive lagt til rette og puttet igen, så må man gøre det. Det der er vigtigt er, at I ikke på nuværende tidspunkt får skabt en uhensigtsmæssig vane. Det kan være at sutten f.eks. skal gives i munden hver gang den tabes. I 8-10 mdr´s alderen er barnet så bevidst, så man hurtigt kan komme ind i en uhensigtsmæssig rytme og få skabt nogle vaner eller rutiner, som er svære at slippe af med igen.
Håber ovenstående hjælper dig videre. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske