Brev:
Smertefuld amning grundet tænder
27. december 2024
Alder:
7 mdr.
Smertefuld amning grundet tænder
Kære Helen
Jeg er mildest talt frustreret og ulykkelig over at føle mig nødsaget til at amme min søn, hvis tænder efterlader sår på mine bryster.
Jeg søger derfor hjælp til at komme væk fra amningen hurtigst muligt.
Baggrunden er, at vi har en dreng, som netop er fyldt 7 måneder. Motorisk og kropsligt har han altid været foran sine jævnaldrende. Han er både stor, kravler og er næsten ved at kunne stå. Og han har nu 7-8 tænder(!)
Dog er han bagefter og “kræsen” på madfronten, hvor han hverken vil spise grød, faste madvarer eller drikke modermælk af flaske. Han kræver derfor fuld amning døgnet rundt. Det på trods af, at vi har forsøgt at introducere mad, siden han var 4 måneder gammel.
Pt. giver vi ham 3-4 måltider hver dag, hvor han får forskellige slags grød, og vi har forsøgt med broccoli, avocado, mango, æg, pandekager, tubemad, etc.
Vi følger alle råd ift. at lade ham sidde i højstol til vores måltider, røre ved maden med fingrene, selv styre tempoet og skeen og variere smagene. Dog vil han sjældent spise mere end et par mundfulde, hvorefter han demonstrativt vender hovedet væk, skubber skeen væk eller skriger.
Samtidig har han aldrig villet taget flaske (eller sut), selvom vi har prøvet med alle de forskellige modeller på markedet.
Om de så er fyldt med min mælk eller MME, vil han aldrig sutte rigtigt på dem, men i stedet bare bide og gumle lidt i tuden.
Jeg har aldrig haft let ved at amme ham og har derfor gerne ville slippe det så hurtigt som muligt. Nu har han oveni fået 4 tænder i overmunden, som mildest talt gør amningen til et helvede. Uden at han decideret bidder, borer de sig ned i min brystvorte til stor smerte. Jeg har prøvet forskellige ammestillinger og ammebrikker, men intet virker. Tænderne borer sig stadig ned.
Jeg søger derfor hjælp til at kickstarte maden, tricks til at få en 7-måneders baby, der aldrig har villet tage flaske, til pludselig at drikke af en sådan eller en løsning til smertefri amning.
Jeg er desværre relativt skeptisk overfor, om der findes en hurtig løsning, men min krop og mit sind holder ikke til meget mere.
Desperate forhåbninger,
En meget fortvivlet mor