Svar: Smertefuld amning grundet tænder
27. december 2024
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og din åbne og ærlige beskrivelse - og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.
Lad mig begynde med at sige, at det er tydeligt, at du allerede gør meget for din dreng. Som jeg læser dit brev, så har du faktisk ammet ham, selvom du ikke rigtig havde lyst, og amningen har givet jer flere problemer undervejs - men du har gjort det for ham. Det er tydeligt, at du gerne vil ham det bedste, men det er naturligvis også helt okay, at du nu prioriterer dig selv og dit eget velbefindende. Du skriver, at du er skeptisk overfor, om der findes en hurtig løsning, og det tror jeg desværre ikke, at der gør - MEN, jeres dreng kan godt lære at spise på nye måder, og han kan godt vænnes fra brystet.
Det lyder som om, at du ammer ham rigtig meget. Du fortæller, at han er blevet tilbudt skemad siden 4 måneders alderen, men han spiser ofte kun et par skefulde, så afviser han maden. Du føler dig derfor nødsaget til at amme ham fuldt ud stadig væk. Og jeg tænker, at du skal tænke modsat - du skal tænke, at du er nødt til at sætte antallet af amninger ned, for at der bliver plads til anden og mere rigtig mad i maven.
Ernæringsmæssigt har han "kun" brug for 4 amninger i døgnet, nu hvor han er 7 måneder gammel. Og hvis du kan komme ned på at amme ham tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften, så tror jeg, det vil give ham plads til og lyst til at spise anden mad, og det vil også gøre, at hans "bideri" i brystet bliver mindre. Du vil kunne slappe mere af, når du ikke skal amme ham så tit, samtidig med at din mælkeproduktion naturligt skal nedsættes, når dit ønske er at stoppe amningen helt.
Det er vigtigt, at du ikke stopper amningen fra den ene dag til den anden, da du så kan risikere at få en brystbetændelse, en abces i brystet eller lignende, hvilket kan gøre dig rigtigt syg. Derfor skal du gradvist trappe ud af amningen. Ved at amme ham 4 gange dagligt, så vil du lige nu både dække hans behov, og samtidig sende et signal til din krop om, at efterspørgslen nu er anderledes, og i takt med at han lærer at spise fastere føde, så kan du fjerne en amning ad gangen derfra.
Prøv at lægge mærke til, hvornår du mærker hans tænder tydeligst, eller hvornår du føler, at han bider dig mest. Hvis det er, når han lægges til - altså i starten af amningen, så kan det nogle gange hjælpe at stimulere brystet lidt inden, så nedløbsrefleksen er igang, når han tilbydes brystet. Hvis det er, når han har spist hos dig, og amningen måske er ved at nå sin afslutning, så vil det være en god idé, at du tager ham fra, før det sker. Du må gerne amme i lidt kortere tid, ved siden af supplerer du jo med anden mad og vand.
Har du revner og/eller sår på brystet? Så skal du være opmærksom på, om du og din dreng kan have en svampeinfektion, som skal behandles. Derudover vil jeg lige nævne, at du kan købe Nursicare ammeindlæg. De er ret dyre, men det er klinisk dokumenteret, at de virker smertestillende, og kan give hurtigere heling af sår og revner.
Du skriver, at du søger råd til at få din dreng til at drikke af en flaske, og jeg tænker, at det kan være svært at lære ham flasken, med den alder han har. Han har aldrig ville drikke af en flaske og bruger heller ikke sut. Når flasken ikke fungerer, kan det være nødvendigt at springe flasken helt over, og lære ham at drikke af en kop. Hvis I øver det flere gange dagligt, så vil han sandsynligvis kunne begynde at mestre det ret hurtigt.
Jeg vil derfor anbefale, at I forsøger med en kop med tud, når han ikke er ældre. Der findes forskellige typer, og jeg har hørt godt om Mushie Trainer Sippy Cup, som selv de mindste børn skulle kunne finde ud af at drikke af. Du kan naturligvis også finde andre modeller.
Start med at give ham vand af koppen, så han vænnes til koppen og til at drikke vand. Vand skal fremover dække en større del af hans væskebehov, og det er vigtigt, at han drikker godt med vand. Du må meget gerne lade hans kop stå fremme og bruge koppen til at give ham små tørstslukkere, når han kravler rundt og leger, når han vågner af en lur osv. Så han tilbydes vand flere gange dagligt og også tilbydes vand på tidspunkter, hvor du måske lige ville give ham en lille tørstslukker ved brystet.
Når du begynder at trappe amningerne yderligere ned, så vil det være rigtig godt, at du i stedet tilbyder mælk af koppen. Ikke lige nu, hvor han som sagt skal have vand, men når han går fra 4 til 3 til 2 til 1 amning, så vil det være godt, at tilbyde mælk af koppen i stedet. Hvis du har udmalket modermælk liggende i fryseren, så brug endelig dette. Men ellers skal du blot give ham modermælkserstatning. ...
...
Du kan eksperimentere lidt med temperaturen på mælken. Nogle børn foretrækker, at mælken er varmere eller koldere. Han må gerne få køleskabskold erstatning, hvis han virker til at synes bedre om dette end de anbefalede 37 grader.
Det er rigtig godt, at I sætter ham i højstolen, giver ham de 3-4 måltider dagligt og lader ham røre ved maden, selv styre tempoet osv. Det er super godt og vigtigt, at I fortsætter med dette. Jo mere en fast rytme han har, jo mere genkendelighed vil der komme. Det er vigtigt, at han ved, at det er spisetid - og at han er sulten og parat til at spise, når maden serveres. Derfor ligger de 4 amninger også fast placeret i forhold til hans øvrige spisetider, så der netop er plads til begge dele.
Start hvert måltid med mad i hånden, som han kan sidde og sutte og gnaske lidt på, lad ham lege og eksperimentere med mad i hånden og følg så efter med lidt mad på en ske. Prøv ikke at have for meget fokus på, hvor meget han spiser. Selvom det kan være frustrerende, at han kun spiser et par mundfulde, så er det små skridt i den rigtige retning, og han skal vænne sig til ny teksturer og smage.
Prøv at variere maden endnu mere. Hvis grød og puréer ikke er et hit, så prøv med moset mad, der har lidt bid, giv ham kogte blomkål- og broccolibuketter, en kartoffelbåd fra ovnen, lidt brødskorper, godt kogte pastastykker, indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle) osv.
Tag udgangspunkt i jeres mad, så han får mad, der smager af noget, og så han ser, at I spiser det samme. Hvis du laver en slags mad, som I alle kan spise af, så er det heller ikke så frustrerende, hvis han ikke spiser så meget, som hvis du har lavet særligt mad til ham. Maden skal naturligvis tilpasses i konsistens osv.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes, og I sover lidt videre, indtil dagen begynder stille og roligt. Han tilbydes vand af kop, når I står op.
Morgen 7-7.30: Tilbydes frisk blød frugt i hånden, måske lidt bløde hindbær, halve blåbær eller lignende. Du følger efter med lidt havregrød på en ske. Vand af kop.
Giv ham vand løbende, når I leger, tumler, hygger osv.
Formiddag 9: Tilbydes lidt brødskorper, banapandekage eller lignende i hånden, og du følger efter med lidt frugtmos og vand af kop. Kom evt. lidt mme på frugtmosen.
Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes først. Kan tilbydes vand af kop, men mellemmåltidet erstatter amningen her. Giv ham vand, når han vågner af sin lur.
Frokost 11.30-12: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk, rester fra aftensmaden f.eks. kogte kartoffelbåde fra ovnen, indmaden er en frikadelle (kød eller fisk) eller lignende i hånden at gumle på selv. Og du følger efter med lidt grøntsagsmos med bælgfrugter, kød/fisk på en ske. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur. Hvis det gør ondt, når han tager fat, så prøv at stimulere brystet før du lægger ham til, så mælken flyder lettere. Hvis det gør ondt, når han er ved at være færdig med at amme, så tag ham fra lidt før tid.
Giv ham vand, når han vågner af sin lur, og giv ham også vand løbende gennem dagen, når I leger, tumler, hygger osv.
Eftermiddag 15.30-16: Frisk blød frugt i hånden, lidt bløde hindbær, halve blåbær og lignende. Og du følger efter med flerkornsgrød med frugtmos som topping. Vand af kop.
Giv ham lidt vand at drikke løbende, når I leger og hygger.
Aften 18: Udgangspunktet er familiemaden. Giv ham mad i hånden, som han kan starte med at gumle og smage på og følg så efter med lidt moset mad på en ske. Maden må gerne smage af noget. Mad i hånden kan f.eks. være kogte grøntsagsbuketter, ovnbagte kartofler eller rodfrugter, indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle). Mos kan f.eks. være kartofler moset med lidt smørsovs eller grøntsagssovs. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca. 19.30-20. Tidspunktet variere efter, hvornår han er stået op af sin middagslur. Igen - hvis det gør ondt, når han tager fat, så stimuler brystet inden. Hvis det gør ondt sidst i amningen, så tag ham fra lidt før.
Sen aften 23-24: Drømmeammes og sover videre - og sover forhåbentlig uden brystet til næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen.
Jeg har som sagt på fornemmelsen, at du ammer ham rigtig meget, og jeg ved ikke, hvor meget du ammer om natten. Hvis du ammer meget her, så er det en ny problematik, som også skal løses.
Jeg håber, at du her har fået lidt råd til, hvordan du kan få jeres dreng til at spise mere rigtig mad og komme væk fra amningen. Og måske hvordan I kan få ændret lidt i jeres rutiner, så smerterne i forbindelse med amning bliver mindre.
Rigtig meget held og lykke herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske