Svar: Vågner efter sut om natten
31. december 2024
Alder:
9 mdr.
Kære Milos mor
Også et rigtigt godt nytår til dig og jeres lille familie!
Det lyder som om, at I har fået ændret på en masse, så det går langt bedre med Milos søvn. Det er super godt gået! Du har dog ret i, at det vil være rigtig godt, hvis han kan begynde at undvære sutten i løbet af natten, eller måske lære at finde sutten selv:)
Det er helt normalt, at Milo har flere små opvågninger om natten. Det har vi alle, også os voksne - vi vågner op, skifter stilling, løfter på dynen eller putter os lidt ekstra under dynen, vi registrerer, at alt er, som da vi faldt i søvn.
En del af jeres putteritual består sandsynligvis af sut. Når jeres dreng har fået sin flaske, så giver I ham sutten og putter ham i seng - og han har derfor sutten i munden, når han skal overgive sig til søvnen. Det må han gerne have, det er genkendeligt, beroligende og betryggende for ham. Men i løbet af natten, når han sover dybt, så slapper han af i alle muskler i kroppen, og sutten falder ud af munden. Og så sker der ofte det, at når I hjælper med stillingsskift, beroligende hænder, putter ham med dynen osv. så giver I ham naturligt også sutten i munden igen.
Nogle gange sker det, at børn får det, som jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn. Det handler om, at når jeres dreng igen og igen får sutten i munden, når han puttes og hjælpes videre i søvnen, så begynder han at forvente, at sutten skal være i munden hele tiden. Når han sover, så skifter han mellem at sove dybt og sove let, og hver gang sutten falder ud af munden, og han så sover lettere og registrerer, at sutten mangler, så vil han derfor græde og vente på, at I kommer og giver ham sut i munden igen, hvorefter han så sover videre. Derfor er det som udgangspunkt en god idé, hvis I kan undgå at give ham sut i munden, hver gang han får hjælp om natten. Så han hjælpes med stillingskift og beroligende hænder, men uden at få sut i munden.
Og så er det også en rigtig god idé, hvis I begynder at lære ham at finde sutten selv, og det vil være godt at øve dette om dagen:
- Start f.eks. med at lægge sutten på bordet eller giv ham sutten i hånden, og lad ham selv tage den op, vende den rigtigt og komme den i munden - så han ikke får sutten i munden men vænnes til, at sutten skal i hånden, før den kan komme i munden. Når han kan det om dagen, så er det lettere også at lære det om natten.
- Træk f.eks. en stofble igennem suttens ring, da stofbleen kan være lettere at finde. Prøv også at komme flere sutter ned i tremmesengen, så der er flere sutter at få fat i. Prøv f.eks. at købe "selvlysende" sutter, som han måske bedre selv kan finde på sigt.
- Når han vågner om natten, så prøv i første omgang at hjælpe ham uden at give ham sutten i munden. Hjælp ham med at skifte stilling, har han en putteklud, nussekanin eller lignende, så giv ham den, put med dynen, kærtegn osv. Nogenlunde det samme, som du gør, når du putter ham om aftenen og til dagslurene - men uden sut.
- Hvis han har behov for sutten, så prøv at give ham sutten i hånden, og lad ham selv tage den i munden. Eller hjælp ham med at søge efter sutten i sengen, selv få fat i den og igen selv tage den i munden. Så han på den måde stille og roligt lærer, at han godt kan finde sin sut om natten, hvis han vågner og mangler den.
Det vil naturligt tage lidt tid for ham at lære, når han ikke er ældre, men jeg håber, at det kan lykkes for jer:)
Rigtig meget held og lykke med det projekt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske