Svar: Eftermiddagslur - 8 mdr.
6. december 2005
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
I 8 mdr´s alderen har din datter behov for at sove 2 middagslure, hvor hun ialt når op på sammenlagt at sove 3-4 timer. Om natten vil hendes behov være at sove 10-11 timer, dog afbrudt af f.eks. en tår at drikke. Sammenlagt vil hendes døgnbehov således være ca. 14 timer.
Når jeg ser på din datter dagsrytme, så ser det umiddelbart fint ud. Hun sover ca 11 timer om natten og hun sover ca 2 gange om dagen. En lur på en time om formiddagen er helt fin, men du har fuldstændig ret i at hendes middgslur med fordel kunne vare en time mere end den gør. Du beskriver også at når det lykkes at få hende til at sove mere om eftermiddagen, så er hun i meget bedre humør.
Det er forøvrigt meget flot at du så tydeligt kan se de signaler hun sender:o)
Jeg synes ikke du skal skære ned for hendes formiddagslur, da hun bestemt har brug for en time her. Men det vil være en god idé om du i en periode kunne forlænge middagsluren lidt. Er det muligt at køre med hende i barnevognen, for at holde hende sovende? Simpelthen for at få hende ind i en rytme, hvor hendes lille krop vender sig til behovet med at sove længere tid.
Hvis du vil ændre på tiderne, så skulle det eneste være at du prøvede at lægge hende til middaglur lidt før. Atlså at du puttede hende allerede 12.30 og ikke 13.30-14. Måska kan hun sove længere hvis hun bliver lagt til at sove lidt før. Det kan være et forsøg værd.
Ellers ser det umiddelbart fornuftigt ud og jeg tænker at det jo nok kun er en periode og tingene ændrer sig hele tiden.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske