Brev:
Rutiner og rytme
2. januar 2025
Alder:
6 mdr.
Rutiner og rytme
Hej Helen.
Herhjemme snakker vi om, hvordan og hvorledes en rutine for en baby på 6 måneder skal til at se ud. Jeg har læst nogle af de andre breve, som er blevet sendt ind, men ingen af dem, som jeg har læst, belyser en baby, som sover, som vores pige :D
Vores datter sover rigtig fint om natten og vi er ofte oppe maks 2 gange. Hun sover alt mellem 10-11 timer om natten og vi forsøger så vidt muligt at vække hende omkring 0800-0830.
Om dagen er det MEGET forskelligt, hvordan hun sover, men hun sover ALTID 4 lure i løbet af dagen, ellers vågner hun hele natten. Vi har prøvet nogle gange, at lægge hende til nat efter 3 lur, men så vågner hun efter 30 minutter og så starter en helvedes nat med opvågninger hver time. Og det er uanset, om hun har haft vågenperioder på 2,5 time hele dagen. Og hvis søvnens matematik skal gå op, så burde 4 vågenperioder på 2,5 time jo gå op i forhold til hendes behov.
Hendes lure er alt mellem 40 minutter og 2 timer. Men hvis hun sover stilstående, så sover hun 40 minutter. Jeg vil efterhånden meget gerne snart slippe slyngevuggen, hun kan nemlig sagtens sove uden bevægelse. Men det vil sige, at hun nok kun kommer til, at powernappe hele dagen igennem. Hun er på trods af korte lure altid glad og trives godt. Hun kan sagtens ligge og lege for sig selv i længere perioder og møver sig rundt i hele stuen.
Kan læse mig til, at nogle babyer allerede er klar til at skippe deres 3 lur i den alder eller, at det i hvert fald er nok med 3 lure. Vi herhjemme gad egentlig også godt, at 4 vågenperioder var nok. Vi er egentlig lige glade med, at hun går sent i seng, men hun skal underholdes af mange omgange og timer og det kunne efterhånden være rart, at der kom lidt rutine på og ja, så kunne det da også være rart, at hun ikke først sov kl 22.00…
Vi er opstartet blidt på grød og mos, men har ikke haft faste spisetider eller lign. Hun har fået, når det har passet ind.
Er det en tilvænnings sag, at hun skal lære, at den sidste lur skippes? Eller skal man blive ved med det, som fungere lige nu? Vi er lidt i syv sind, for vi har jo egentlig en baby, som trives, er glad og sover om natten. Men vi kunne samtidig godt tænke os, at hun kom på en 3-lurs-rytme.
Med venlig hilsen