Brev:
2.5 år og søvnens tigerspring
10. januar 2025
Alder:
2 år, 6 mdr.
2.5 år og søvnens tigerspring
Kære Helen
Det er ved at være et stykke tid siden sidst, men nu er jeg tilbage :-)
Jeg sender dig ønsker om et godt nytår til dig og dine kære.
Skønne, viljestærke lillebror er nu 2.5 år gammel nu og er midt i det der udviklingsspring, der i den grad forstyrrer søvnen hos ham.
Han nægter at sove middagslur i vuggestuen og har konstant sorte rander under øjnene. Jeg er ærlig talt lidt bekymret for om han får hvile og søvn nok.
Det er nemmere at få ham til at sove en middagslur herhjemme. Han har altid sovet bedst herhjemme.
I juleferien sov han de sidste 3 nætter helt uden at vågne op. Nu er han så tilbage i vuggestuen siden i mandags. Siden da har det været helt galt.
Han er generelt glad for at være der og taler næsten hver dag om pædagogerne herhjemme.
Det største problem lige nu for os er nætterne, hvor han vågner op flere gange og kalder/råber højlydt på os. ...
...
Vi er ældre forældre, og selvom vi tager nattevagten på skift er vi helt skeløjede af træthed. Vi har ikke mulighed for at få hjælp fra familien eller andre til nætterne.
Mit spørgsmål er egentlig, om det er hensigtsmæssigt at holde fast ved, at han skal sove alene i den her fase, og at vi dermed går frem og tilbage mellem vores egen seng og hans flere gange om natten?
Eller er det bedre for alle, at vi i den her fase ligger på en madras ved siden af hans seng, og kan give ham hånden, når han vågner og sige: Jeg er lige her. Det er nat, min skat. Vi sover om natten. Godnat ;-)
Eller har du helt andre idéer eller råd?
Han er kommet ud af tremmesengen og sover i nederste køje. Han startede med at sove middagslur i den "store seng". Da det gik godt, fik han valget mellem at sove om natten i den store eller lille seng, og valgte selv den store.
Kærlig hilsen
Maria Louise