Svar: 2.5 år og søvnens tigerspring
10. januar 2025
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Maria Louise
Tak for dit brev, dejligt at høre fra dig igen - og også et rigtigt godt nytår til jeres lille familie skal lyde herfra!:)
Det lyder som om, at lillebror ikke får helt nok søvn lige nu. Han har rigtig svært ved at sove til middag, og han sover meget afbrudt om natten. Og hvis han er overtræt, hvilket han naturligt kan blive, når han sover så kortvarigt og afbrudt, som han gør - så får han sværere ved at falde i søvn og vil ofte sove mere og mere uroligt. Overtræthed aktiverer stresshormoner, som f.eks. kortisol i kroppen, og det vil gøre det sværere for ham at finde ro.
Tegn på overtræthed kan f.eks. være: sorte render under øjnene, mere gråd og irritabilitet end normalt - der skal ikke så meget til, før "bægeret flyder over". Han kan virke næsten hyperaktiv eller rastløs og have svært ved at sidde stille, svært ved at finde ro. Og så vil han ofte også vågne flere gange om natten.
Hvis han har meget svært ved at sove i vuggestuen, så har de måske mulighed for at give ham en pause, hvor han blot hviler sig. Selv hvis han ikke falder i søvn, så kan det hjælpe, hvis han kan ligge stille med lukkede øjne i et mørkt rum - måske har de et puderum eller lignende, som kan bruges. En dyne, bamse, slaskedukke eller lignende, som medbringes hjemmefra, vil måske kunne få ham til at slappe af.
Nogle børn har også glæde af, at man laver lidt meditative øvelser med dem. Børn, især de mindste børn, kan godt have svært ved at regulere deres følelser og stressniveau, og meditation og forskellige mindfulness-øvelser kan her nogle gange hjælpe. Du kan evt. tale med pædagogerne i institutionen om, hvorvidt det kunne være en mulighed hos dem. Han er sandsynligvis ikke den eneste, der kan have svært ved at finde ro, så at gøre det til en fælles ting kunne flere børn måske have glæde af.
Der findes mange forskellige meditative øvelser, som man kan lave. Måske kan du selv huske en afslapningsøvelse, fra du var barn. Her skulle man ligge på ryggen med lukkede øjne og mærke kroppen - én del ad gangen. Starte fra tæerne og arbejde sig opad "mærk dine tæer... nu dine ben ... dine arme... og til sidst dit hoved", og hver del af kroppen blev "tung" og afslappet. Sådanne øvelser virker stadig den dag i dag.
Man kan også lave øvelser, hvor børnene skal forestille sig, at de ligger på en eng og at deres tanker og uro flyver væk, som små skyer på himlen. Når en tanke dukker op, så skal de forestille sig, at skyen flyver væk med vinden. På den måde kan man nogle gange hjælpe børnene med at slippe noget af deres tankemylder, så de bedre kan finde ro. Denne slags øvelser passer dog ofte bedre til børn fra 3 år og op...
Til de mindste kan man også afspille afslappende lyde og musik, evt. lyde som de kender og skal ligge og lytte til - vand der risler, vinden der blæser, fugle der fløjter osv. At ligge og lytte til forskellige lyde kan også være en rolig og sanselig aktivitet, der kan give ro i kroppen, så de mindste får hjælp til at koble lidt fra.
Hvis han er fuldstændig færdig, når han kommer hjem fra institutionen, så kan I også lave en sådan afslapningsøvelse der hjemme, for på den måde at hjælpe ham med at lande og få koblet fra. Det kan måske give lidt ekstra overskud til at komme igennem eftermiddagen, så han ikke bliver helt så overtræt og derfor sover bedre.
I skal nok regne med, at han har brug for ca. 12-13 timers søvn i døgnet. Det betyder, at hvis han ikke sover til middag, så har han brug for at komme tidligt i seng, hvis han skal nå at få alle sine timer, før dagen starter igen. Det kan være rigtig svært at få passet ind i hverdagen, og ofte er der også tale om en overgangsperiode - så han stadig sover middagslur derhjemme, men måske springer den over i hverdagen. Hvis vuggestuen og I kan tilbyde ham et hvil i løbet af dagen, så er det rigtig godt. De dage, hvor det lykkes, er det dejligt, og hvis han ikke falder i søvn, så må det jo være sådan. Man kan jo ikke tvinge ham til at sove, men blot tilbyde muligheden for at få hvile og ro - og håbe, at han så falder i søvn, hvis han har brug for det:)
Som du skriver, spiller alder og udvikling også ind. I en alder af 2.5 år så sker der rigtig meget både kognitivt, motorisk og sprogligt - og det påvirker alt sammen søvnen. Han hjerne arbejder meget med at bearbejde nye færdigheder og hele tiden få nye erfaringer, og det kan naturligt gøre det sværere at sove netop nu. Der kan være så mange tanker, og en øget mental aktivitet, at han har svært ved at koble fra, falde i søvn og også svært ved at sove sammenhængende lige nu.
Samtidig har han også en alder, hvor han naturligt viser mere og mere egen vilje. Han vil gerne bestemme mere og mere selv, og det er helt naturligt, at han udfordrer rutiner som f.eks. middagslur. Luren føles ikke vigtig for ham, han vil hellere lege, følge med og deltage i alt det spændende, som I og de større børn laver. Han vil ikke gå glip af noget, så derfor siger han nej til at sove. Derfor er det vigtigt, at han netop tilbydes muligheden for hvile og ro - for nogle gange så ender han med at falde i søvn, trods sine protester. Men hvis man ikke tilbyder det, så holder han sig selv kørende, men ender så med at blive overtræt og ikke kunne sove.
Det kan naturligvis også spille ind, at I har haft juleferie. Hele familien har været samlet, det har været super hyggeligt, og nu melder hverdagen sig igen - hvilket er hårdt. Separationen fra jer kan føles mere intens, og alle aktiviteter og et måske højere tempo i vuggestuen kan godt være med til at overstimulere ham lidt. Juleferien har været afslappet og tryg, og det har gjort, at han har kunnet sove igennem om natten. Nu skal han pludselig igen forholde sig til mange børn, voksne og en masse aktiviteter - hvilket naturligt kan overvælde ham.
Han kan også opleve et savn i løbet af dagen, fordi I pludselig er adskilt. Børn på 2.5 år oplever ofte et større savn, når de f.eks. skal i vuggestue - sandsynligvis en kombination af udvikling og ekstra behov for nærhed og tryghed. Han kender naturligt ikke klokken, men han begynder alligevel så småt at fornemme tid - selvom han ikke ved, hvornår I kommer og henter ham, så forstår han nu bedre dagens rutiner og fornemmer, at når I afleverer ham om morgenen, så går der lang tid, før I ses igen. Derfor vil børn i denne alder godt kunne søge ekstra fysisk kontakt og nærhed, når I er sammen, ligesom han kan blive mere ked af det, når han afleveres i vuggestuen, eller han kan pludselig vågne og græde om natten, hvor han har brug for ekstra tryghed og nærhed - brug for at mærke, at I er der.
Dette kan naturligvis godt tale for, at I lader ham sove i soveværelset, f.eks. på en madras på gulvet. Det kan være en måde at give ham den tryghed, som han måske viser behov for lige nu - og I kan hurtigt reagere på hans behov om natten, uden at det kræver, at I skal stå op og gå ind til ham flere gange. Hvis I sover i samme rum, så vil han måske opleve det beroligende og derfor sove bedre igennem.
Der er dog en risiko for, at han vænner sig til at sove tæt på jer og får sværere ved at komme tilbage på eget værelse igen. Samtidig kan det naturligt også forstyrre begge jeres søvn, hvis han vågner og råber flere gange om natten - lige nu lyder det som om, at den ene af jer trods alt ikke bliver så forstyrret...
Fordelene ved at fortsætte på eget værelse, hvor han puttes nu, tænker jeg er, at I holder fast i, at han godt kan sove på eget værelse, det er et trygt og rart sted, og han har tidligere sovet der uden problemer. Som jeg læser dit brev, så er han umiddelbart tryg ved værelset og nyder sin nye seng - og det har fungeret. Derfor tænker jeg, at det er en god idé at holde fast i dette.
Men, du har helt ret i, at løsningen så kunne være en madras på gulvet i hans værelse. På den måde er I hos ham om natten, men han lærer stadig at forbinde eget værelse med stedet, hvor han sover. Samtidig vil I slippe for at gå frem og tilbage mellem værelserne om natten, så I alle får en mere sammenhængende søvn.
Når han igen begynder at kunne sove mere sammenhængende om natten, så vil det være rigtig godt, hvis I kan begynde at sove mindre og mindre på værelset. Det er vigtigt, at der er tale om en midlertidig løsning, så I kommer tilbage til egen seng igen. Jeg forestiller mig, at I f.eks. putter ham i egen seng om aftenen, og når I skal sove, så starter I med at sove i soveværelset. Vågner han så om natten, så kan I lægge jer på en madras på hans værelse, så I ikke ligger der fra starten. På den måde vil I måske lettere kunne komme væk fra, at I overhovedet behøver være på madrassen på værelset på sigt.
Det er på samme måde en god idé, hvis I kan begrænse aktiviteten på værelset om natten. Det er rigtig fint at sige f.eks. "Jeg er lige her, skat. Det er nat, vi skal sove, godnat" og ikke mere snak. Så I holder fast i, at det er sådan det er og dermed hjælper ham videre hurtigst muligt. Det er naturligvis også helt fint at give ham puttebamsen, hvis han vågner op og ikke selv kan finde den, og er han meget tørstig, kan han også få en slurk vand. Men det er problematisk, hvis han pludselig lærer, at han skal drikke vand, hver gang han vågner eller lignende - fordi det så kan give ham en ny vane, som I helst ikke skal få skabt. Derfor er det vigtigt at hjælpe ham videre med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt.
Så ja, en madras på gulvet i hans værelse lyder til at kunne være en god midlertidlig løsning, da det vil give ham tryghed, samtidig med, at han forbinder sit værelset med stedet, hvor han skal sove. Det er også vigtigt, at I alle får en sammenhængende nattesøvn, så hvis madrassen på værelset kan hjælpe jer med dette, så er det en god idé. Det er dog godt, hvis I har en plan for, hvordan I gradvist trapper ud af denne løsning, så det netop bliver en midlertidlig løsning.
Jeg vil også lige nævne, at hvis han er bange for mørke, så er en lille natlampe naturligt en god idé. Gerne med ravfarvet, rødt eller gult lys (ikke hvidt eller blåt). Hvis han protesterer over en lukket dør, så er det vigtigt, at han kan komme ud af værelset og døren derfor står åben.
Jeg håber, at mine tanker kan hjælpe lidt videre på vej :)
Rigtig meget held og lykke herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske