Brev:
Gode råd til søvnvaner
10. januar 2025
Alder:
9 mdr.
Gode råd til søvnvaner
Hej Helen
Vores søn, Matteo, er lige blevet 9 måneder gammel, og han har på det seneste udviklet en noget udfordrende tendens, når han skal lægges til at sove. Han har generelt haft (og har) et godt sovehjerte, og har tidligere sovet flere timer ad gangen (op mod 3-5 timer) og kun fået afbrudt sin søvn af amning for at blive lagt til at sove igen.
På det seneste er det dog blevet (og bliver) stadig sværere at putte ham til natten og at få ham videre i søvnen, når han vågner om natten. Han græder højlydt, vrider sig og er bare generelt ulykkelig, når vi lægger ham i sin egen seng – vi har for nylig overført ham til egen tremmeseng i vores soveværelse, hvor han før lå i en bedside crib med fri adgang til vores seng, men den kan han ikke bruge mere, da han både kravler løs og rejser sig op hele tiden. Han bliver lagt til at sove mellem 19.00 og 20.30 afhængig af hans lure i løbet ad dagen.
Når vi endelig får ham lagt til at sove, sker det ved, at vi svinger ham i en vugge, til han falder i søvn og derefter lægger vi ham over i sin tremmeseng. Nogle gange vågner han, græder højlydt og vrider sig, så vi lægger ham i vuggen og prøver igen, andre gange sover han med det samme. Herefter sover han ca. 1½-2½ time.
Efter det første søvnstykke vågner han brat med gråd og nogle gange deciderede skrig. Vi forsøger at få ham til at falde til ro i sin seng med beroligende lyde, blide berøringer og en lille sang, men lige lidt hjælper det- han græder og vrider sig, indtil vi tager ham op og lægger ham i vuggen og svinger frem og tilbage. Så falder han i søvn igen. Men herefter er det sværere at få ham overført til sin tremmeseng. Han vågner ofte, når vi lægger ham, og han bliver ulykkelig. Det er heller ikke en mulighed at lade ham ligge i vuggen, for han vågner efter alt mellem 5-30 minutter.
Selvom han vågner ofte, så holder vi langt de fleste nætter fast på, at han kun bliver ammet 2 gange – ca. 24.00-01.00 og igen ca. 03.30-04.30.
Så vi har efterhånden haft en række mere eller mindre søvnløse nætter, og vi vil rigtig gerne have tips og tricks til, hvordan vi får ham til at falde i søvn uden brug af vuggen og inden længe også uden amning til søvn.
Hans putteritual er det samme hver dag og har været sådan i flere måneder efterhånden: Bad ca. 1 times tid før søvnen med enten mor eller far, så godnatgrød fra enten mor eller far, så læsning med mor i soveværelset med afdæmpet lys, så amning for at falde til ro, og så forsøg på overførsel til tremmesengen.
Hans dagsrytme ser nogenlunde således ud:
07.00-07.30: Vågner
08.00-08.30: Havregrød og vand af kop.
09.30-10.00: Frisk frugt i hånden.
10.30-?: Formiddagslur, ca. 1½-3 timer
12.00/13.30 (afhængig af formiddagslur): ½ bolle med ost, frisk grønt i hånden, friske bær, grøntsagsmos m/u kød og vand af kop (for nylig introduceret dette step)
14.00/15.00: Grøntsagsmos m/u kød og vand af kop
15.30/16.00: Eftermiddagslur, ca. 30 minutter til 1½ time
16.00/17.00: ½ bolle med ost, frisk grønt i hånden, friske bær, grøntsagsmos m/u kød og vand af kop (for nylig introduceret dette step)
18.00: Familiemad, kogte kartofler, stykker af kød, pasta, sovs, grøntsager og vand af kop
Aftenbad
18.30/19.30: Godnatgrød
19.00/20.30: Putte til natten
Vi håber, du kan give os hjælpe os til en mere forudsigelig, god nat med bedre søvn for vores lille Matteo. Vi er nemlig lidt nervøse for, at vi ikke har ”lært ham” at falde i søvn i rolig tilstand liggende i sin seng, og nu er vi i tvivl om, hvordan vi kommer dertil, så vi slipper for at skulle bruge vuggen flere gange om natten eller amme for at få ham videre i søvnen, og for (forhåbentlig) at give Matteo en bedre søvn med længere søvnstræk.
Lidt info om Matteo:
Matteo er en meget glad dreng, som kravler løs, rejser sig op af skabe, vægge, borde, stole osv. og ”går rundt” fra møbel til møbel. Han er tryg ved de fleste mennesker og kan nemt sidde og være hos andre end mor og far. Han er sjældent ked af det/sur og pludrer løs gennem dagen. Hans lure er forudsigelige, og han sover 9 ud af 10 lure i barnevognen- den er han blevet meget tryg ved, og han sover konsekvent lange lure der. Her bliver han dog også trillet frem og tilbage for at komme ind i søvnen (det forsøger vi at vænne ham af med).
Hilsen Matteos forældre