Brev:
Putte til nat
12. januar 2025
Alder:
11 mdr.
Putte til nat
Hej Helen,
Jeg har længe fulgt med her i din brevkasse, og nu har jeg selv brug for at stille dig nogle spørgsmål, der alle handler lidt om natterutinerne, som jeg håber du kan hjælpe med.
Vores datter på lige knapt 11 måneder vugges i søvn i mine arme eller gåes i søvn i bæresele, og det vil jeg rigtig gerne afvænne hende med.
Vi har en rutine inden sengetid, hvor hun får nattøj på og børstet tænder. Så går far ind i soveværelset med hende og læser bog for hende, og så får hun en flaske af far. Da far ikke kan putte bliver hun sur efter flasken, nærmere helt ulykkelig indtil jeg kommer og overtager. Jeg tager hende så op og vugger hende i armene, er hun længe om at falde i søvn så tager jeg bæresele på, det er dog efterhånden sjældent at vi når dertil.
Der er enkelte gange hvor jeg lykkes med at ligge hende ned i sengen efter at have vugget hende lidt, og så give hende resten af flasken, (hvis ikke hun har drukket op) og hun så ligger sig til at sove. Men jeg ønsker jo at jeg bare kan ligge hende i egen seng, og være der med en hånd på hende/sang/nus, men det falder hun bare ikke til ro af. Hun karter rundt i sin seng og vil rejse sig op i den, eller kravler bare videre op i vores seng, så kan jeg blive ved med at ligge hende tilbage i sin seng, men så bliver hun bare ked af det til sidst og det bliver en lang og hård putting, der ender med jeg tager hende op og vugger hende i søvn.
Det næste jeg også lige vil spørge dig til råds om er, at hun ofte vågner efter at være blevet puttet. Det er forskelligt om hun vågner inden for den første time, eller efter den første time er gået. Jeg kan aldrig slappe af med min kæreste om aftenen når hun er puttet, da jeg ved at hun som regel altid vågner og har brug for jeg kommer ind til hende og hjælper hende videre i søvnen ofte ved at amme hende, nogle gange er en hånd på hende nok. Nogle dage går det “helt galt” og hun står op igen, og er klar på at lege og så ender hun i seng kl 00/01. Dette resulterer også i at hendes rytme kan være helt forskudt, fordi så sover hun ofte længere om morgenen, hun står op alt mellem 7-9:30, og derfor puttes hun til natten forskelligt det kan være alt mellem kl 19-22. Vi mangler og ønsker virkelig en mere fast rytme.
Så er der det med at far ikke kan putte hende, hun græder helt hysterisk hvis han prøver. Dette vil vi gerne arbejde på. Lige nu har far og jeg barsel samtidig til d. 3/2, så vi tænker at det er oplagt at forsøge at skabe nogle nye søvnvaner nu og at far kan putte.
Vi har rykket stille fremad, til at starte med kunne far ikke give natflasken, men det kan han godt nu, men efter den kan hun ikke finde ro ved at det er ham der er der og ikke mig. Hun bliver helt ulykkelig. Både far og jeg har et ønske om at han også kan putte, hvordan kan vi gribe det bedst an? Det skal lige siges at i løbet af dagen er der ingen problemer med far, han leger med hende, putter hende, skifter hende og giver hende mad osv.
En sidste ting er at hun stadig ammer om natten. Hun sover ved siden af mig i sin tremmeseng, hvor siden er taget af så den er åben mod vores seng, da det så er nemmere for mig at tage hende over. Jeg vil skyde på at hun ca ammer alt mellem 1-7 gange i løbet af natten. Hun bruger det også som trøst/tryghed det er meget tydeligt for mig, at det er det som det også handler om for hende.
Jeg ønsker egentligt at stoppe med natamningen, men jeg synes det er rigtig svært at vide hvordan vi skal gribe det an? Vi har snakket meget om den klassiske metode med at det er far der tager natten, og jeg så sover i stuen, men da hun på ingen måde er vant til at far har hende om natten, og at han på ingen måde kan putte hende til natten, tror vi bare at hun vil blive fuldstændig ulykkelig og ikke kunne falde til ro igen før jeg overtager, og at hun nok også ender med at vågne så meget op af det, at hun vil stå op.
Hvad tænker du at vi kan gøre?
Det skal nok også nævnes at vi lige nu bor vi en 2 værelses lejlighed, så der er ikke mulighed for at hun kan sove på eget værelse, dog flytter vi i hus her d. 1/2 og ønsker meget at hun kommer ind og sover på eget værelse der. Hun starter i vuggestue d. 16/1, hvor far skal køre hende ind. Så der kommer til at ske en del nye ting for os her i den kommende tid. Derfor kan jeg også være usikker på hvornår det bedste tidspunkt er at ændre på alle de her ting? Om det bliver for mange ændringer for hende på en gang?
Det skal måske lige nævnes at hun spiser ca 5 måltider om dagen og ammes lidt løst eftermiddag/aften, men primært om natten. Hun spiser godt og er glad for mad. Når hun puttes med flaske får hun 150ml MME, nogle gange spiser hun det hele og andre gange ikke det hele. Hun sover 2 lure om dagen mellem oftest 30min/1 time første lur og næste lur mellem 1-2 timer. Hun sover udenfor i barnevogn og trilles i søvn hurtigt. Om natten sover hun som regel 10-12 timer.
De bedste hilsner
En lidt træt mor.