Svar: Putte til nat
12. januar 2025
Alder:
11 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig. Jeg vil naturligvis meget gerne forsøge at hjælpe jer lidt videre:)
Jeg vil begynde med at tage udgangspunkt i jeres rytme. Du skriver, at jeres datter "står op alt mellem 7-9:30, og derfor puttes hun til natten forskelligt, det kan være alt mellem kl 19-22" - og jeg tænker, at en stor del af jeres udfordringer hænger sammen med den varierede rytme.
Jeres datter er styret af sit indre ur, den cirkadiske rytme, som regulerer både søvn og vågenhed. Hos små børn fungerer denne rytme ikke stabilt, og det vil være godt, hvis I kan hjælpe hende med en mere stabil rytme. Små børn trives med forudsigelighed. Når dagen følger en nogenlunde fast rytme, så ved hun, hvad der skal ske, og hvornår. Det skaber tryghed og ro, og det vil gøre det lettere for hende at acceptere putning og falde til ro om aftenen - også når far putter.
Når hun ikke har en fast rytme, så er det svært helt at finde det rette puttetidspunkt. Hun risikerer at blive overtræt eller at sove for meget på forkerte tidspunkter, og det vil forstyrre hendes nat, så hun f.eks. ikke sover dybt nok. Det kan derfor være en del af forklaringen på, at hun ofte vågner i løbet af aftenen, og at hun også vågner flere gange om natten for at få bryst. Hvis hun får en mere regelmæssig rytme, så vil hun godt kunne blive mindre afhængig af brystet eller af vugning for at falde i søvn igen om natten. Når hun ved, hvornår hun skal sove, og når hun sover dybere, så vil hun forhåbentlig begynde at vågne færre gange.
De mange amninger om natten kan også være tegn på, at hun ikke spiser helt nok om dagen - og modsat, når hun dier op til 7 gange om natten, så vil dette naturligt påvirke hendes indtag af mad om dagen. En fast rytme vil hjælpe med til at sikre, at hun faktisk får både mad og væske nok hele dagen, og dermed sikre, at hun ikke behøver søge brystet om natten, fordi hun reelt er sulten eller tørstig.
Så - I skal starte med at få skabt en fast rytme, og det gør I ved at vække hende om morgenen. Jeg vil foreslå, at hun vækkes hver dag kl. 07.00, fordi det vil være et tidspunkt, som sandsynligvis vil passe med tiden fremover, og som er godt til at sætte rammen for resten af dagen.
Sørg for, at hendes lure ligger fast - en fast formiddagslur og en fast middagslur. Hun sover allerede 2 lure dagligt, hvilket er perfekt i forhold til hendes alder. Og det lyder også rigtig fint, at lurene ofte varer mellem 30-60 minutter og minddagsluren mellem 1-2 timer. Det er tidspunkterne, som nu skal ligge mere fast.
Det er godt med en fast rutine ved sengetid. Indfør gerne et bad, efterfulgt af et godnatmåltid. Det er med til at sikre, at hun ikke går sulten i seng. Det vil være rigtig godt, hvis far kan være den, som giver bad, godnatgrød og flaske - jo mere far gør alt det, som leder op til putning, jo lettere vil far kunne tage over om aftenen. At hun lige nu har brug for at mor kommer ind og putter færdig, er selvfølgelig helt okay.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Vækkes kærligt og blidt omkring kl. 07.00, og dagen starter stille og roligt.
Morgen 07.30: Havregrød, eller små bidder af brød med smør/ost. Vand af kop.
Formiddag 8.45-9.00: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær. Kan også tilbydes en smoothies eller lignende. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur. Mæt og træt kan hun lægges til at sove uden at få bryst først. Sover her måske som nu 30-60 minutter.
Når hun vågner af sin formiddagslur tilbydes hun vand, så hendes væskebehov sikres. Giv hende evt. en drikkedunk, så hun kan drikke mere vand ad gangen og på den måde også hjælpes til at undvære brystet.
Frokost 11.30-12.00: Tilbydes en variation af forskellige fødevarer - f.eks. små bidder rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, dampede grøntsager, frikadelle (kød- fiske- eller linsedelle), godt kogte pastaskruer og lignende. Brug gerne rester fra aftensmaden. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca. 12.30-13. Her sover hun som nu ca. 1-2 timer. Amningen på dette tidspunkt kan være rigtig godt, da det hjælper hende med at koble fra, finde ro og sove godt midt på dagen. Samtidig kan det mindske hendes behov for brystet aften og nat, da hun allerede har fået denne tryghed i forbindelse med søvn midt på dagen - at placere amningen midt på dagen lige nu, tænker jeg derfor kan hjælpe med at flytte lidt af hendes afhængighed af natamningerne over til dagtimerne.
Derudover, så er det vigtigt, at dine bryster bliver tømt. Når hun dier så hyppigt om natten, så har du sandsynligvis en del mælk, og du vil kunne opleve spændinger i brystet om dagen. Amningen midt på dagen vil forebygge tilstoppede mælkegange og brystbetændelse. På sigt, når hun begynder at sove i vuggestuen, så vil hun måske have behov for en flaske her i stedet - det må tiden vise, lige nu er amningen god.
Eftermiddag 15.00-15.30: Tilbydes et mellemmåltid f.eks. ½ bolle med smør, grøntsagsmuffins, bananpandekager, lidt yoghurt med moset frugt, frisk frugt og bær eller lignende. Vand af kop.
Generelt skal hun løbende tilbydes vand flere gange om eftermiddagen, igen f.eks. af drikkedunk, så I sikrer jer, at hendes væskebehov stilles godt.
Aften 17.30-18.00: Udgangspunktet er familiemaden - kartofler, grøntsager, pasta, kød, fisk, bælgfrugter. Der skal være mad i stykker, som hun selv kan spise med fingrene eller øve sig i at spise med en gaffel. Der skal også være moset mad, som I supplerer med på en ske. Kartofler kan f.eks. moses med lidt sovs og frikadellen gives i stykker. Vand af kop.
Kommer i bad ca. 18.30. Badet afsluttes med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme, komme i nattøj osv. Far står lige nu for baderutinerne.
Tilbydes en godnatgrød f.eks. flerkornsgrød med lidt frugtmos. Det kan også være en moset banan eller lignende, vand af kop. Får derefter børstet tænder. Far giver lige nu godnatmåltidet.
Flaske og puttes til natten ca. 19.30. Da I har arbejdet meget på, at far skal give flasken, så fortsætter far med dette, og hvis hun så har brug for mor, så må mor naturligt komme ind og tage over - *se nedenfor.
Sen aften f.eks. kl. ca. 23: Ammes og puttes tilbage i sin seng, hvor hun sover videre. Så vidt muligt uden yderligere bryst i løbet af natten.
*I kan overveje, om det kunne være en idé at give hende flasken direkte i sengen om aftenen. På den måde får hun lov til at falde i søvn, hvor hun ligger. Som jeg læser jeres brev, så får hun flasken i fars favn, og når han så forsøger at putte, så bliver hun ked af det, derfor kommer mor ind. Når mor forsøger at putte hende fra sig, så vågner lillepigen yderligere op og vil ikke sove - og så kræver det ekstra vugning osv.
Ved at give flasken i sengen, så kan I både undgå det skift, der er mellem favn og seng, og I kan også fjernet skiftet mellem mor og far. Hvis far f.eks. giver flasken direkte i sengen, så behøver der ikke være en overgang, hvor mor kommer ind og overtager. Vælger I denne løsning, så er det vigtigt, at I eleverer hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt. Det kan I gøre ved at komme en pude, kile eller lignende ind under madrassen i hovedenden.
Der er ingen tvivl om, at jeres datter forbinder mor og brystet med ro, trøst og søvn. Og ved at involvere far mere og mere i alle de trin, som leder op til putning, så vil jeres datter naturligt begynde at forbinde far med tryghed og afslapning - og ikke kun med flasken.
At skære ned på amningerne om natten kan være en udfordring, især når amning er blevet en stor del af trøsten og soverutinerne hos jer. Jeg vil anbefale, at jeres datter ammes før middagslur og sen aften (jf. dagsplanen), men om natten bør hun ikke længere ammes.
Det vil være rigtig godt, hvis I kan indføre nogle putterutiner som bestemte kærtegn, en lille nussekanin, beroligende ord, en sutteklud - evt. koblet til en sut, og som måske dufter af mor eller lignende. Brug disse rutiner til alle putninger, også når hun puttes i løbet af dagen, så det bliver naturligt genkendeligt og trygt. En nussekanin, putteklud osv. kan også følge med i vuggestuen.
Når hun vågner om aftenen eller natten, så er det godt, hvis I kan forsøge at hjælpe hende videre netop med samme kærtegn og nussekanin/klud. Så I bruger de samme rutiner, som I har indført ved putning om dagen. Hvis hun om natten kun vil have brystet, så kan det godt være nødvendigt, at mor lader hende die, men prøv at gøre det så kortvarigt som muligt. Det er vigtigt, at hun blot trøstes og ikke fylder sig med mælk, og gradvist skal alle disse amninger væk.
Hvis du begynder at amme to gange dagligt - før middagslur og sen aften, så vil din mælkeproduktion sandsynligvis også ret hurtigt indstille sig på, at dette er behovet, og det vil naturligt også kunne gøre det mindre interessant for jeres datter at søge brystet om natten. Og hvis hun så samtidig har spist og drukket, som jeg foreslår i dagsplanen, så er behovet for brystet naturligt ikke længere så stort. På den måde vil amningen gradvist kunne trappes ud og det på en måde, hvor både lillepigen og også mors krop kan følge med.
Ved at gøre det på denne måde, så kan du gradvist i løbet af den næste måneds tid godt nå dertil, hvor du kan stoppe helt med amning - og hun kan i stedet få flaske før middagslur og aften, eller aften og sen aften, som det nu viser sig at fungere bedst. Her må I også vurdere, hvordan det går med vuggestuestart, og om pædagogerne oplever, at hun viser behov for mælk før middagsluren.
Det lyder virkelig dejligt med hus - stort tillykke med det. Umiddelbart tænker jeg, at det er en god idé at lave ændringer nu. Jeres datter har brug for at vænne sig til mere fast rytme, når hendes hverdag i vuggestuen begynder, og jeg tænker, at dagsplanen kan passes nogenlunde ind med den dagsrytme, som vuggestuen har. Overgange er altid svære, og I kan naturligt ikke vide, hvordan hun reagerer på vuggestuen, det må I se, når hun begynder der. De vaner, som I begynder at indføre nu, vil dog hjælpe både hende og jer også fremover - og det vil også hjælpe med vuggestuestarten og pædagogernes mulighed for at putte og trøste, når hun er der.
Når jeres datter bliver omkring 13 måneder, ofte mellem 13-15 måneders alderen, så sker der rigtig meget udviklingsmæssigt, som vil kunne forstyrre hendes søvn og rytme. Derfor er det rigtig godt, hvis I kan lave ændringerne nu, så I har styr på dette, når dette udviklingsspring sætter ind:) For mig lyder det derfor til at være det rette tidspunkt, og jeg ville ikke være så urolig for flytning osv. Selvom der vil ske meget nyt, så har hun to primære omsorgspersoner omkring sig, og I er sammen med hende hver dag indtil flytning, så hun er så tryg, som hun kan være.
Jeg håber, at I kan bruge mine tanker videre - rigtig meget held og lykke med det hele! Det lyder til at være en spændende tid, som I går i møde:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske