Svar: Svedproblemer efter fødslen
28. januar 2025
Alder:
0 mdr.
Kære mor til to :)
Stort tillykke med at lillesøster er kommet til verden - det lyder som om, at I trives rigtig godt alle sammen med at være en familie på fire, hvor er det dejligt! :)
Du har helt ret i at der sker mange hormonelle ændringer i forbindelse med graviditet og fødsel, og mange kvinder oplever, at de har øget svedproduktion efter fødslen. Det er en måde, hvorpå kroppen forsøger at finde tilbage til sit normale leje igen.
Svedproblemerne opstår ofte om natten, og mange kvinder vågner op badet i sved, præcis som du beskriver - også selvom de f.eks. søger for at soveværelset er køligt. Mange kvinder oplever også, at de kan have hedeture i løbet af dagen, igen som du beskriver, på en måde som kan minde om overgangsalder.
Svedproblemerne begynder ofte i de første dage eller uger efter fødslen, og de fleste kvinder oplever, at det gradvist aftager inden for 3-6 uger efter fødslen. Hos nogle kvinder kan det dog tage længere tid, fordi vi er forskellige og derfor også har lidt forskellig hormonbalance.
At du ikke oplevede det på samme måde med storebror lyder også helt normalt. Ingen graviditeter og fødsler er helt ens, og det kan naturligt give forskellige reaktioner i tiden efter fødslen.
Her kommer et par gode råd:
- Sørg for at drikke rigeligt med vand, så du kompenserer for dit væsketab. Væske vil også hjælpe din krop med at regulere temperaturen.
- Sørg for at der er køligt i soveværelset. Det er heldigvis lidt lettere på denne årstid.
- Overvej, hvor meget nattøj, og hvilket nattøj, du bruger. Ligesom det kan være en fordel at vælge noget let sengetøj. Bomuld hjælper ofte huden med at ånde.
- Undgå varme drikke og meget krydret mad, det skulle også kunne forværre svedproduktion.
Den øgede svedproduktion er normalt midlertidig og vil som sagt gå over i løbet af de næste uger. Men hvis du føler dig usikker eller oplever andre symptomer, så synes jeg, at du bør drøfte det med jeres læge. Hvis det ikke er stoppet, når I skal til 5ugers undersøgelse, vil det under alle omstændigheder være relevant at drøfte det med lægen der.
Derudover bør du kontakte lægen, hvis det er så voldsomt, at din søvn bliver forstyrret hver nat, hvis du har svært ved at klare hverdagen på grund af svedproblemerne. Du bør også reagere, hvis du får feber, problemer med hjertebanken, bliver svimmel eller lignende - det kan være tegn på, at du f.eks. har en infektion eller måske nogle stofskifteproblemer.
Da graviditet og fødsel lyder til at være foregået uden nogen komplikationer, så tænker jeg ikke, at der er en sammenhæng her, men er du usikker, så spørg hellere lægen en gang for meget. Lægen kan måle din temperatur, puls og blodstryk, tage forskellige blodprøver osv. for at finde ud af, om der er hormonelle ubalancer, stofskifteproblemer eller andet, som spiller ind hos dig. Så selvom svedproblemer efter fødslen ofte er midlertidige og ufarlige, så skal du naturligvis lytte til din krop.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :) Og endnu engang tillykke med lillesøster, jeg glæder mig til at følge jer igen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske