Brev:
Hæmmende generthed?
7. december 2005
Alder:
5 år, 6 mdr.
Hæmmende generthed?
Vi har dejlige og velfungerende tvillinger på snart 5 1/2 år, en dreng og en pige. Vores søn er meget udadvendt og nysgerrig på verden. Vores datter er, ligesom sin bror, skøn på alle områder og en glad humørbombe, men når hun er væk fra sine trygge rammer, bliver hun genert og reserveret. Det har vi ikke set som et problem, men skoletiden nærmer sig, og hvis der er noget, vi kan gøre, vil vi gerne sætte ind nu.
Lad mig give nogle eksempler: Skal vi på besøg hos venner og familie, tager det en times tid, før hun 'tør' op. I al den tid klynger hun sig til en af os forældre. Hun virker ikke ked af det eller egentlig bange, men hun vil bare helst være helt tæt op af en af os.
I starten af året forsøgte jeg at gå til dans med hende, men hun ville, som den eneste, ikke ud på gulvet. Det lykkedes ikke at få hende ud de fire gange, vi var der. Og det var ligegyldigt, om det var mig eller min mand, som var med. Nu er vi startet til gymnastik med begge børn, på hhv. drenge- og pigehold. Ingen problemer med drengen. Men igen vil vores datter ikke slippe os og deltage i legen.
Sidste eksempel: Min datter vil ikke med sine legekammerater hjem (de må meget gerne komme med hende hjem). Sidste gang tog jeg med hjem til kammeraten for at se, om det ville hjælpe, men hun brugte alligevel en time på at sidde sammen med mig i stedet for at lege med sin kammerat. Selv om vi var i samme rum.
Jeg vil lige nævne, at hun stortrives i børnehaven og er velfungerende på alle (andre) områder. Måske overreagerer vi og skal blot se tiden an. Måske vokser hun fra det. Men vi synes, det er synd for hende, hvis hun skal have det sådan, så vi håber, du kan komme med et godt råd?
På forhånd tak!
Venligste hilsner fra Karin