Brev:
Hvordan får jeg min datter til at hjælpe til
1. marts 2025
Alder:
3 år
Hvordan får jeg min datter til at hjælpe til
Hej Helen
Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at min datter begyndte at hjælpe med små overkommelige opgaver derhjemme.
Jeg vil rigtig gerne vise hende, at vi hjælper hinanden og er en del af et fællesskab. Jeg synes det er rigtig sundt og en god del af opdragelsen, og jeg kunne godt tænke mig at give hende følelsen af at være en vigtig brik der hjælper med noget betydningsfuldt.
Jeg har længe forsøgt at motivere hende til at hjælpe mig med at dække bord, rydde op osv, men hun har ingen som helst interesse i det og siger bare nej til at hjælpe. Jeg prøver at gøre det sjovt ved f.eks. at synge sang om gravkoen der graver bolde op i bold bassinet, men hun kan slet ikke se meningen med det. Jeg synes derfor, at vi er kommet ind i en lidt dum vane, hvor jeg gør alt og servicen er på højeste plan. Det gælder også sådan noget som at få tøj på osv.
Jeg roser hende meget, når hun endelig bærer sin tallerken over på bordet efter aftensmad f.eks. Giver High five og fortæller, hvor dejligt det er at hun hjælper. Jeg forsøger at forklare, at vi skal hjælpe hinanden, men hun har virkelig ikke den mindste motivation til det.
Hvordan får jeg hende i gang med små simple opgaver? Kan jeg stille krav til hende om at hun eksempelvis selv skal bære sin tallerken fra bordet, og hvad gør jeg når hun nægter?
Jeg synes virkelig det er svært, hvordan jeg finder balancen. Hun skal jo ikke føle det som en sur pligt, men jeg har som sagt prøvet rigtig længe at opmuntre hende uden nogen form for succes.
Med venlig hilsen
mor