Brev:
Ændring af sovevaner - 7 mdr.
7. december 2005
Alder:
7 mdr.
Ændring af sovevaner - 7 mdr.
Kære Helen
Efter halvanden uges tid hvor min dreng på 7,5 mdr først har været forkølet med feber og efterfølgende har haft den "4. børnesygdom", er jeg bange for at vi måske har fået tilvænnet ham nogle dårlige sovevaner.
Vi har aldrig brugt at have ham til at sove i vores seng, da han har en tvillingebror og vores seng er for lille til os alle fire. Mens han har været syg har det dog været nødvendigt for os at tage ham og han bror, der også har været syg, over i vores seng, fordi det var en måde vi selv kunne få noget tiltrængt søvn på.
Som det er nu kan vi kun få ham til at sove hvis vi ligger ham i vores seng og selv lægger os ved siden af ham. Det gælder både nat og middagslure. Lægger vi ham i sin egen seng begynder han at græde (uden tårer) og skælder ud. Vi har prøvet et par gange at lade ham ligge lidt, men så bliver han bare rigtig ked af det og græder med tårer. Når vi tager ham op bliver han ved med at græde og skælde ud et stykke tid. Går vi rundt med ham holder han op lidt hurtigere, men fornemmer han at vi er ved at nærme os sin egen seng begynder han igen.
Ligger vi ham derimod i vores seng er der ingen problemer. Når han er faldet i søvn i vores seng ligger vi ham tilbage igen i sin egen seng, men oftest vågner han og så kan vi starte forfra. Om natten vågner han flere gange og græder og skælder ud på samme måde. Det er som om han ikke rigtig er vågen og virker lidt forvirret. Han vil ikke have sutten, men får man den alligevel "listet" ind bliver han rolig et øjeblik.
Før han blev syg havde han ikke de store problemer med at falde i søvn selv. Han moslede lidt rundt i sengen, lå lidt på maven og snakkede lidt. Når vi vendte ham om på ryggen faldt han i søvn. (Forøvrigt et rigtig godt råd fra dig)
Jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvad der sker. Muligvis har han brug for ekstra tryghed, muligvis har han fundet ud af at der er mere hyggeligt ovre ved far og mor og muligvis er der en helt tredje årsag?
Jeg syntes vi har forsøgt mange metoder for at få ham til at sove, men det er som om at jeg først skal finde ud af hvorfor han pludselig har det mønster, før jeg kan hjælpe ham med at finde ro. Har du et godt råd eller en kommentar til ovenstående? Hvor bevidst er man egentlig i den alder. Vil han f.eks. være i stand til at bruge sin gråd til at opnå noget bestemt (at sove hos far og mor)?
På forhånd mange tak
Juca