Svar: Ændring af sovevaner - 7 mdr.
7. december 2005
Alder:
7 mdr.
Kære Juca
Det er bare så dødærgeligt, når ens barn har fået gode sovevaner og det hele så ændres i løbet af få dage pga sygdom. Desværre ses det:o(
Men mon ikke der er håb forude:o)
Lige umiddelbart tænker jeg at han jo ikke har haft det sådan særligt længe. Tilsyneladende dog nok til at han et eller andet sted er blevet bevidst om, eller føler tryghed ved at sove hos jer.
Jeg mener umiddelbart ikke at han er i stand til at tænke så beregnende, som du giver udtryk for. Altså han tænker ikke - hvis jeg nu græder rigtig meget, så kommer jeg over til mor og far. Det er mere noget som ligger i kroppen. Hans lille krop husker fornemmelsen af at være tæt og savner måske trygheden, nærheden - mere end det er bevidst i hovedet - hvis du forstår hvad jeg mener.
Det er altså ikke en beregnende tanke, mennaturligvis er hans gråd udrtryk for at han vil opnår noget, netop at få jeres kontakt. Gråd er jo mere eller mindre fortsat hans bedste udtryksform og måden han kan fortælle jer at han er bange, utryg, ked af det, osv.
Samtidig har han jo så også en alder, hvor det er sværere for ham at undvære far og mor. Han forstår ikke at I er der, hvis han ikke kan se jer, derofr er det bedst og mest trygt at have jer inden for syns og 'føle-' vidde.
Jeg tror desværre ikke at der findes den perfekte løsning på jeres problem. Lige nu handler det nok mest om at give ham den tryghed, han efterspørger. Lad ham falde i søvn i jeres seng og så flytte ham over i egen seng efterfølgende.
Hold jer dog for øje at det helst ikke skal fortsætte sådan og blive derfor ved med at prøve. Hvis han sover godt om dagen, så prøv at indføre det samme om aftenen.
Forsøg med et fast putteritual, f.eks. en musikuro, der spiller den samme melodi igen og igen. Prøv også at lægge ham lidt før, så han ikke er panisk træt, men måske kan ligge og pludre lidt for sig selv i sengen. Det er vigtigt at sengen er et rart sted at være.
Nu ved jeg ikke hvor stor han er. Men nogle børn finder tryghed ved at få en juniordyne allerede i jeres søns alder. Det kommer dog meget an på hans størrelse. Juniordynen har jo den fordel at det fylder godt rundt om ham og derfor på sigt kan 'gøre det ud for' jer. Lige nu finder han tryghed ved at I er om ham, måske kan en større dyne anspore til det samme.
Det var lidt kommentarer fra mig. Håber I kan bruge det. Forsæt held og lykke med begge børn:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske