Brev:
Mad igen, 6 mdr
8. december 2005
Alder:
6 mdr.
Mad igen, 6 mdr
Hej Helen
Det drejer sig om mad til min datter på 6 mdr (i søndags).
Et skema ser ud som følger:
* ammes kl 6
* kl. 10, ½-1 dl hirse- el. byggrød med sveskemos æblemos el. lign, Overvejer snart at begynde med speltgrød om forlov
* sover fra 11-13
* frokost kl 13 - 1-1½ dl grøntsagsmos (pt. kartofler med pastinak/persillerod)
* ammes måske lidt kl 14 (mest bare en tår)
* powernap, hvis vi er meget heldige
* 100-250 ml mme kl ca. 16.30
* powernap 20 min.
* aftensmad kl 18.30-19, 1-1½ dl grøntsagsmos evt. med lidt sovs. Har i forgårs prøvet et glas med ris, grøntsager og kalkun = stor lykke
* Ammes ca 20.30
* Risvælling 1-200 ml kl. 22-23, vækkes ofte her
*ammes en gang el. tre i løbet af natten/morgenen
Hun spiser rigtig meget synes jeg (og meget pænt iflg su.pl og andre). Det skal helst gå meget hurtigt - hun skynder på mig, tramper i stolen, siger "mmmmme" og rækker ud efter tingene - også når hun er tørstig - tager helt relevant koppen. Hele seancen tager måske 15 min. ved de store portioner - dette selvom vi selv forsøger at spise indimellem for at lære hende lidt tålmodighed - det klarer hun egentlig fint.
Grunden til den sene morgenmad har gn de sidste 2 mdr været mildest talt meget dårlig nattesøvn (gr. 2 tænder og forkølet/hostet i 1 mdr). Derfor har vi vækket hende til risvællingen sen aften (har nu prøvet det 2 gange). Når hun sover dårligt er det ensbetydende med mad hver 2. time - ofte hver ½ (incl. "tryghedsbesøg").
I nat har hun for første gang i nyere tid sovet igennem - derfor denne mail ;-)
Til hvert måltid får hun ca. 100 ml vand eller mme til frokost, dog en kvart kop sødmælk - må hun det (har hørt delte meninger)?
Får hun nok at drikke/jern?
Er de sidste 2 dage begyndt at introducere havrebrød med leverpostej og små frugtstykker, men jeg har ikke indtryk af, at det mætter hende nok. Ville det evt. være en ide at begynde med et lille mellemmåltid suppl. med mme kl 14 (og om formiddagen, hvis hun igen begynder at vågne kl 8 og morgenmad kl 9)?
Ud over ovenstående spørgsmål skriver jeg vel egentlig til dig for at høre, om børn kan spise for meget? Er hun i stand til selv at regulere det? Her tænker jeg specielt på hendes nyrer/proteinomsætning ect.
Hun begyndte med majsvælling da hun var ca 4½ mdr, derefter grød og for 3 uger siden grøntsagsmos. Hun har i den periode været rigtig forstoppet - brugte laktulose og sveskemos. Nu fungerer maven rimeligt (er måske begyndt at trykke lidt igen).
Nu vejer Sofia nok omkring de 9-9½ kg og er 75-76 cm og har for første gang fået et par elestikker om benene, kinder og lidt dobbelthage :-)
Nå, håber at du orker denne efterhånden noget lange mail.. :-D
De kærligste hilsner og på forhånd tak
Camilla