Svar: Mad igen, 6 mdr
8. december 2005
Alder:
6 mdr.
Hej Camilla
I princippet må man tor på at børn har en naturlig evne til at kunne regulere deres appetit. Ikke at de nødvendigvis selv siger til, mere at de, hvis de får mad og drikke, selv er i stand til at kunne sige til og fra (åbne eller lukke munden).
Det lyder som om din datter er rigtig godt igang med skemaden og de ændringer du nu skal lave kommer her:
For det første må hun nu tilbydes havregrød og øllebrød. Det kan have en mere mættende effekt fra morgenstunden,- måske især havregrøden. Derfor synes jeg du skulle prøve at introducere dette.
For det andet må du nu gerne komme kogt kød og fisk i grøntsagsmosen, hvilket også er med til at give mere mæthed.
For det tredie skal du have skruet ned for amningerne om natten. Hun får meget mere mælk hos dig end du regner med, hun drikker måske 1000ml fra dig, og det er jo kun godt - men ernæringsmæssigt har hun ikke længere behov for din mælk om natten. Mælken fylder unødigt op i maven, hvorfor hun heller ikke spiser om morgenen. Amningen tidlig morgen kan godt bibeholdes, så I alle kan sove lidt længere, men når maven også er fyldt op med mælk om natten, så bliver hun ikke mæt nok af ½-1 dl hirsegrød om morgenen/formiddagen. Der skal byttes lidt rundt på det, så skemaden (om morgenen) får lidt mere plads og mælken (om natten) lidt mindre.
Det gør ikke sport at din datter spiser i hurtigt tempo. Det hænger sammen med at det er vigtigt for hende at spise i en fast rytme, - åbne munden, ind med maden, føre maden bag til svælget, synke, åbne munden, ind med maden, bag til svælget, synke, åbne munden... Den faste rytme er vigtigt for at få små børn til at spise, så det er okay:o)
Din datter er dog nu blivet så gammel, at du godt kan give hende brødskorper at sidde med. Hun må også godt sidde kortvarrigt i høj stol. På den måde kan I mere og mere sidde sammen og du kan forlænge din datters måltider og jeres fælles stund, ved at give hende f.eks. en brødskorpe, et stykke agurk eller lignende, når hun er færdig med sin skemad.
Fra 6 mdr´s alderen må din datter gerne få små slurke af sødmælk og sødmælk kan indgå i madlavningen. Det skal forståes således at der er tale om små mængder, som slurke af en kop eller hvis du f.eks. laver kartoffelmos på sødmælk til hele familien, så kan I spise det samme. Det gør alt andet lige hverdagen lidt nemmere:o)
Din datter skal have mindst 400ml modermælkserstatning dagligt, for at få sit jernbehov dækket ind. Hvis du ikke er sikker på at hun når op på denne mængde, så skal hun have jerndråber. Da hun har tendens til hård mave, vil det dog være en fordel for dig, hvis du kunne sikre hende de 400 ml erstatning, så jernet ikke skal give ygerligere bøvl med maven.
En plan for dagen til et barn som kan spise 3-4 måltider skemad kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Grød, f.eks. havregrød, mme (eller evt. lidt sødmælk) til
Frokost: Grøntsagsmos med kød/fisk, vand til samt bryst efterfølgende
Eftermiddag: Evt. Grød med lidt frugtmos (holde maven igang) og bryst eller flaske
Sen eftermiddag: Evt. bryst eller flaske
Aften: Grøntsagsmos med kød/fisk, evt. frugtmos til dessert (holde maven igang), vand eller mme til maden
Sen aften: Amning, mme, vælling
Nat: Vand
Husk at det bare er et forslag og du passer naturligvis tingene ind som de passer bedst i din hverdag.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske