Svar: Modermælkserstatning 1 og 2
8. december 2005
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Erstatninger 1 kan gives fra fødslen. Det er fuldgyldige produkter, som barnet kan leve af alene.
Erstatninger 2 er tilskudsblandinger, og de kan tidligst gives fra 4 mdr. At det er tilskudsblandinger betyder at de kan gives som tilskud til anden mad (skemad eller ammemælk), barnet kan således ikke leve af denne type erstatning alene.
Børn som trives rigtig godt på erstatninger 1 behøver ikke at skifte til erstatning 2. Der er således ikke grund til at give din datter andet end Nan 1, da I er glade for den.
Børn som skal spise rigtig meget mælk, for at blive mætte, kan med fordel skifte til erstatning 2, fordi disse mætter lidt mere. En vælling er således en tilskudsblanding og nogle børn sover f.eks. bedre om natten, hvis de har fået en flaske vælling om aftenen. Har man et barn som ammes, så kan vællingen f.eks. fuldstændig springes over.
Dette var den korte version. Håber det gav lidt klarsyn:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske