Svar: At spise med fingrene
12. december 2005
Alder:
16 mdr.
Kære Lene og Maja
Både store og små spørgsmål er velkomne:o)
Det lyder som om at Maja er igang med en fin og sund udvikling. At spise med ske og mestre den teknik der ligger i at føre skeen til munden uden at tabe maden undervejs, det er rigtigt svært. De fleste børn er mere end 16 mdr gamle før de kan finde ud af dette.
At spise med gaffel er lettere, ofte vil barnet dog starte med at putte maden med fingrene på gaflen og så føre maden ind til munden, eller som du beskriver - ende med at holde gaflen i hånden og så spise videre med fingrene.
Der er intet i vejen med den måde Maja spiser på med den alder hun har og hun skal nok lære det med bestikket og de pæne manerer. Det bedste du kan gøre er at bibeholde hendes lyst til mad og interesse for i det hele taget at spise - det er vigtigere end alt andet.
Maja er altså helt "normal" og du hjælper hende bedst ved at lade hende spise, så hun ikke pludselig føler sig forkert, føler sig presset eller lignende, som i sidste instans kan få hende til helt at stoppe med at spise. Det dur jo ikke:o)
Man siger forøvrigt at de børn som rigtig grisser og spiser med deres fingre, de spiser pænere, når de bliver ældre. Om der er noget om snakken ved jeg ikke:o)
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske