Svar: Jeg vil gerne igang med at give nogle flere skemåltider
12. december 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Louise
Da din datter er glad for risgrød, så synes jeg du skal bruge denne som basis, når du vil introducere hende for grøntsager. Det kan godt lyde lidt ulækkert, at blande grød og grøntsag, men det kan være en rigtig fin overgang, for en pige som din:o)
Prøv derfor at give hende risgrød med topping af gulerod om aftenen. Langsom lader du guleroden fylde mere og mere og stille og roligt skifter du grøddelen ud med blomkål, kartoffel, diverse rodfruger osv.
Når din datter bliver 6 mdr, så kan hun sidde kortvarrigt i høj stol. Derfor sæt hende ved bordet sammen med I andre, når I spiser aftensmad og det kan godt være kl. ca 18. Når hun har drukket mælk 15.30 og har sovet en lur, så burde der kunne glide lidt ned ved 18 tiden.
Giv også gerne en brødskorpe i hånden, så hun har lidt at tygge på, blande sit spyt med osv. Det er en god øvelse og beskæftigelse og stille og roligt vænner du hende til at der skal spises lidt på dette tidspunkt.
Lad i begyndelsen være med at fokusere så meget på mængde, mere på det at hun skal have lyst til mad om aftenen, så den smule der glider ned er fint.
Med hensyn til mængde, så er det i princippet bedre med flere små måltider end få store måltider. Det er således bedre at give 1 dl grød/mos 2 gange daglig end 2 dl grød/mos 1 gang daglig.
Vælling behøver hun ikke at få. Fra 6 mdr´s alderen kan hun tilbydes lidt sødmælk (få slurke) for at vænne sig til den kolde mælk fra køleskabet. Hun må også gerne få vand. Prøv at give hende lidt sammen med grøden/mosen og forsøg i første omgang med et snapseglas fordi det er mere passende i størrelsen. Det tager også lidt tid og kræver lidt øvelse at lære at drikke af kop.
Fra 6 mdr´s alderen kan hun også tilbydes lidt kogt kød og fisk, men start med lidt risgrød og grøntsag som ovenfor beskrevet.
Hun lyder til at være en fin pige og ligge godt på vægtkurven.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske