Svar: Vil ikke tygge
12. december 2005
Alder:
10 mdr.
Kære Mette
Det er så fin en beskrivelse du giver af Lucia og hele det forløb I har haft med sygdom samtidig med introduktion af skemad og familiemad, og jeg tænker at du gør det rigtig godt.
Der er ingen grund til at du føler du gør tingene forkert, - selvom du har fornemmelsen af at Lucia har været lidt senere til at tygge end der måske står i mange bøger, så lyder det du beskriver ikke unormalt. Og netop det du gør med ikke at sige enten eller, men siger både og - er netop en af mine kæpheste. Altså ikke enten tyggemad eller mos, men både mos og mad der skal tygges. Det er fint.
At Lucia ikke har lyst til at spise pga tandfrembrud, lyder som en logisk forklaring. Især når så mange tænder bryder frem på en gang. Det er rigtigt at det kan hjælpe at tygge, når man har ømme gumme, men ikke i hvad som helst:o)
En gulerod, som har været i fryseren og derfor er dejlig kold er god. Et stykke agurk er godt. Det er et gammel husmoderråd med agurk, fordi syren i agurk skulle virke lidt lokalbedøvende.
Frisk frugt kan pga frugtsyren virke generende og det samme kan lidt saft og juice. Hvor frugtmos som er lind, fin og mild i smag og konsistens kan være dejlig for barnet.
Ofte kan en portion A 38 eller lignende, neutral yoghurt være rar. Det kan også være godt hvis hun har lidt mave problemer.
Jeg tror ikke der findes undersøgelser som påviser at der er en sammenhæng imellem tynd mave og tandfrembrud, men du er ikke den eneste forældre som oplever denne sammenhæng:o)
Jeg tror du i en periode skal prøve at lade Lucia spise hvad hun har lyst til og ikke fokusere så meget på hvad og hvordan. Når tænderne er kommet rigtig frem, så får hun forhåbentlig lidt mere appetit igen. Det er okay at du hjælper hende med at spise i denne periode, hvor hun ikke har det så godt. Måske får hun derved også lysten til at prøve selv lidt igen.
Pres hende endelig ikke. Det kommer ingen af jer til gode. Og fortsæt ellers de gode ting du allerede gør:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske