Brev:
Spiseglæde og mad til snart 7 mdr. pige
13. december 2005
Alder:
7 mdr.
Spiseglæde og mad til snart 7 mdr. pige
Kære Helen
Min datter har spist skemad siden hun var 5½ måned. Hun bliver snart 7 mdr. I begyndelsen var hun meget interesseret, men efterhånden er der meget hyl og skrig i forbindelse med måltiderne (hun kaster sig tilbage i stolen), og hun spiser helst frugtmos eller meget sød grød.
Jeg har siddet med hende på skødet, men med samme resultat.
Så har jeg tænkt, at vi kunne gå et skridt tilbage og ligesom begynde forfra, for at vænne hende af med alt det søde. Dvs. ren risgrød (pulverform) til morgen og aften, og mos med kartofler og broccoli (den hun hader mindst) til frokost.
Men det er ikke den store madglæde hun udviser. Hun er dog meget glad for at drikke af sit lille glas, og for at sidde med et stykke agurk, tvebak eller andet i hånden og gnave/sutte på.
Jeg ammer hende stadig, men har vænnet hende næsten af med at få mælk om natten. Hun ammes tidligt om morgenen, og får lidt grød til morgenmad ved ca. 8.30-tiden. Hun ammes ca 1 gang om formiddagen, ca 2 gange om eftermiddagen og 1 gang ved sovetid og inden jeg går i seng.
Hun sover ca. 3 gange i løbet af dagen, og sover fint om natten.
Jeg synes jo måltiderne skulle handle om manden, og ikke forsøge med alle mulige overspringshandlinger at liste en skefuld i hende. Hvordan kommer jeg/vi videre herfra?
Efterhånden synes jeg også det er ved at være tid til at hun får lidt kød og lidt grovere kost, men jeg har mangler et par gode tips til hvordan jeg får det introduceret bedst muligt (hvordan og hvad) når spisesituationen er som den er for tiden.
Kærlig hilsen
Marianne (og Iben 7 mdr. d. 19/12)