Brev:
Ændring af dagsrytme - dreng 4 mdr.
13. december 2005
Alder:
4 mdr.
Ændring af dagsrytme - dreng 4 mdr.
Hej Helen
Vores søn er nu blevet 4 måneder og er i fuld gang med at udforske verden - og udfordre sig selv; det er skønt!
Han bruger meget energi når han er vågen og hans motorik samt sprog udvikler sig i rivende fart ... og så er det jeg tænker at han også har brug for god søvn i løbet af dagen (han sover fint om natten fra senest kl. 20 og til ca. kl. 06 oftest kun med ét måltid i løbet af natten).
De sidste dage har hans søvn om dagen været kortere end normalt og han vågner også når jeg går tur (det plejer han ikke ... i hvert fald ikke før der er gået mindst 2 timer). Han 'plejer' at vågne efter ca. 45 min og så hjælper det at rulle lidt med vognen og evt give ham sutten men nu ligger han med åbne øjne og kan tilsyneladende ikke sove mere ...
Han har aldrig sovet flere timer i streg uden lidt hjælp - på denne måde har han i en lang periode sovet 3 gange om dagen i alt ca 5 timer. De sidste dage har han så sovet 4-5 gange i løbet af dagen idet hans lure max. varer 1½ time.
Jeg kunne godt tænke mig at vide om denne ændring er 'normal' og om du mener der er noget vi kan gøre for at forlænge hans lure om dagen ... hvis du altså synes vi skal prøve på det? Måske skal vi bare følge ham ...?!
Jeg har tjekket at han ikke fryser/sveder når han ligger i barnevognen, at den står et godt sted osv.
Vi er ved at hjælpe ham til at falde i søvn selv i barnevognen - det går lettest om formiddagen men efterhånden går det bedre på de andre tidspunkter også - han bliver lagt i voksiposen og han ved godt havd det betyder - kommer så ud i barnevognen og jeg ruller kun hvis han protesterer ... og kun til han holder op og så ligger ham og falder i søvn selv; hvis det ikke går så ruller jeg ham til ro og herefter får han selv lov til at falde i søvn.
Vi er meget inspireret af 'The no-cry sleep solution' og bruger også idéer fra bogen til at lægge i seng om aftenen - vi er nemlig bestemt ikke tilhængere af at græde sig i søvn - heller ikke selvom det kun er for et par dage!!
Han har fået vælling i et par uger om eftermiddagen og grød om formiddagen i en lille uge - det går godt og i alt får han oftest 6 måltider i døgnet fordelt sådan:
Morgen: Bryst
Formiddag: Grød + MME
Frokost: Bryst
Eftermiddag: Vælling
Aften: Vælling
Nat: Bryst
Han er ca. 65 cm (måske lidt længere) og vejer omkring 8 kilo - han er knap 4½ måned gammel.
Jeg glæder mig til at læse dit svar!
Hilsen Trine & Co.