Svar: Ændring af dagsrytme - dreng 4 mdr.
13. december 2005
Alder:
4 mdr.
Kære Trine og Co.
Man kan jo altid diskutere hvad der er normalt og man kan i den forbindelse godt sige at det er normalt at børn ændrer soverytme og i nogle perioder sover bedre end i andre perioder. Derfor kan det således godt være at din lille dreng har behov for lidt mere hjælp til at finde roen i øjeblikket.
En dagsrytme med 3 lure og ialt ca 5 timers søvn om dagen lyder rigtig fint og 1½ times lur fordelt på 4-5 powernaps lyder ikke optimalt. Derfor kan jeg godt forstå din frustration.
Da din dreng nu er 4½ mdr gammel, så vil det være relevant at du begynder at se lidt mere klokken end du måske har gjort tidligere. Altså i stedet for at se så meget på, hvornår han gaber og selv viser tegn til træthed, så kan det være en god idé at du begynder at sætte lidt mere fast tid på, hvornår han skal sove. F.eks. når han om formiddagen har fået grød og modermælkserstatning, så puttes han til formiddagslur. Mad, mælk, putning indgår således i en fast rytme med fastere tider. Det samme igen over middag.
Derudover så tænker jeg at det lyder til at være en stor og dejlig dreng du har dig. Du skal derfor være opmærksom på om han kan være sulten.
Jeg forestiller mig at en plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Grød + flaske
Sove formiddagslur, kan sove måske 1½ time
Frokost: Bryst
Eftermiddag (før eftermiddagslur): Flaske
Sove eftermiddagslur, kan sove måske 2½ time
Sen eftermiddag: Flaske
Powernapper måske ½ time
Aften: Flaske
Sen aften: Flaske
Nat: bryst
Du må naturligvis gerne amme der hvor jeg skriver flaske, men når jeg skriver flaske, så tænker jeg på almindelig modermælkserstatning. I stedet for at give for meget vælling, så er det bedre at give ham en flaske modermælkserstatning ekstra.
Når du oplever at det går godt med skemaden, så kan du prøve at øge ham til lidt skemad om aftenen også. ½ dl er nok, så længe han er så lille. Skemaden kan i den forbindelse også være bedre end vælling og skemaden kan så suppleres med almindelig modermælkserstatning ved siden af.
Det er udmærket at du kører ham i barnevognen for at få ham til at sove længere og vedblive at være i søvnen. Simpelthen for at hans lille krop lærer sig at fornemme dette behov. Derfor lyder det fornuftigt det du gør og du skal bare fortsætte i samme retning:o)
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske