Brev:
Delebarn på 7 år
13. december 2005
Alder:
7 år
Delebarn på 7 år
Hej Helen
Jeg ved ikke om det her er sundhedsplejerskeområde, men du har mange gode vinkler på tingene, så jeg vover det ene øje.
Min mands datter fra forrige forhold er 7 år. Hun er ekstremt kræsen, og kan ikke på nogen måde overbevises om at spise andet et nogle ganske få ting hun i forvejen kender. Hendes mor lader hende selv styre hvad hun vil spise og laver specielmad til hende.
Hos os vil vi gerne lære vores datter at spise varieret, hvilket hun også gør. Men jeg bliver så træt af hver weekend at skulle servere makrel til frokost og kylling til aften til steddatteren - og samtidig hele tiden at skulle høre hende spørge om maden nu er den hun kender om vi er sikre og at hun mener hun kan se det ser lidt mærkeligt ud.
Vi har tidligere haft en aftale med hende om at hun ikke fik specielmad, men måtte spise det hun kunne lide af det der var på bordet, men langsomt er det røget tilbage i gængen, hvor vi laver de retter vi ved hun kan lide. (hendes far er ikke for god til at være konsekvent - af hensyn til husfreden).
Vi har forsøgt at tale med moderen, men hun mener det er os der er for strenge. Er det det? Har du nogen forslag til hvordan vi kan tackle det hele? (det seneste ½ år er hun holdt op med at spise mange af de ting hun spiste tidligere, så nu er der meget få gangbare ting). Hun ligger i underkanten rent vægtmæssigt, og jeg tror hendes mor er bange for at hun helt holder op med at spise hvis hun ikke får sin vilje. Jeg er bare ikke sikker på vi gør hende en tjeneste ved at lade hende selv bestemme så gennemgribende.
Hvad kan man iøvrigt forvente af en pige på 7, mht at hjælpe til i hjemmet.
Hvilke ting er det normalt man selv bestemmer når man er 7 - f.eks. mht sengetid, badedage, tøjvalg mm.
Jeg spørger fordi jeg jo har fået pigen forærende og ikke har fulgt hende hele sit liv - og jeg har ingen erfaringer i den aldersgruppe.
Jeg håber du har et input til mig :-)
Lene