Svar: Delebarn på 7 år
13. december 2005
Alder:
7 år
Hej Lene
Jeg tror desværre ikke at jeg har den perfekte løsning på problemet, men jeg vil gerne give dig et par overvejelser med på vejen:o)
For det første tror jeg ikke altid det er nemt at være delebarn. Det er svært at skulle forholde sig til at der er forskelligt regelsæt hos far og hos mor. Eksempel: Hos far skal man spise, hvad der bliver serveret, hos mor må man spise hvad man vil, hos far må man gerne selv gå ned til kiosken, hos mor må man under ingen omstændigheder gå alene, hos far må man kun drikke cola om lørdagen, hos mor kan man drikke cola når man har lyst osv.
Det betyder ikke at man ikke kan have forskellige regler, men nogle gange skal man prøve at overveje reglerne, og hvis det er muligt måske forsøge at have et nogelunde fælles regelsæt de to steder, hvor barnet bor.
At lukke munden og skubbe maden væk - det kan jeg ikke li - er jo et magtmiddel, som hos enhver forælder skaber frustration. Alle forældre ved at det er vigtigt at ens barn spiser og har man så oven i købet en pige, som ligger lavt på kurven, så er det jo ekstra vigtigt. Når jeres datter således lukker munden, så er hun sikker på at få den fulde opmærksomhed, at blive middagsbordets centrum og hvem synes ikke det er dejligt en gang imellem.
Umiddelbart tænker jeg at I en gang imellem godt kan lave hendes livret, fordi det er dejligt at få livretter. Men andre gange laver I den mad, som I synes om og med mindre det er noget helt specielt, så kan hun godt spise denne. Alternativt må hun jo smøre sig en rugbrødsmad - det dør hun jo ikke af.
Men derudover så synes jeg også at hun skal være med til at lave mad. Man kan købe kogebøger for børn og der findes masser af rigtig lækre retter, som børn kan være med til at vælge og lave. Hvis hun selv er med i processen, så vil hendes interesse sikkert også være større.
Der er for mig at se ingen tvivl om at hun et eller andet sted prøver jer lidt af. Hun kender godt de forskellige regler hos jer og hos mor, men alligevel prøver hun. Det er en helt naturlig reaktion - også selv om hendes forældre har været skilt længe.
Der findes en bog som hedder "Alle børn kan lære regler". Den er skrevet af Annette Kast-Zahn og udgivet af borgens forlag. Jeg har netop skæmmet den igennem og måske kan du bruge lidt af den. Jeg kommer her med et par eksempler fra bogen:
Nogle børn lærer denne regel: "Hvis jeg gør mig tilstrækkelig hjælpeløs, når jeg skal lave lektier, bliver mor siddende hos mig og tager sig af mig i op til to timer hver dag".
Andre børn lærer denne regel: "Hvis jeg laver fejl i mine lektier, skal jeg skrive det hele om".
Og i modsætning til ovennævnte to regler, så lærer andre børn denne regel: "Min mor tilbyder at hjælpe mig med lektierne. Hvis jeg laver ballade, går hun".
Da vi som forældre aller er forskellige, har vi også forskellige regler, men jeg tror det er udmærket at I hos jer snakker om hvilke regler der gælder hos jer. Her kan ovenstående bog måske være en støtte.
Med hensyn til hvad man kan forvente af en 7 årig, så er dette også forskelligt fra familie til familie. Regler for fast sengetid og badedage er dog en god idé. Med hensyn til valg af tøj, så er nogle 7 årige fuldstændig ligeglade med hvad de har på og for andre betyder det alverden. Hvis jeres pige går meget op i sit tøj, og samtidig hører til de piger, som har svært ved at beslutte, hvad hun skal have på, så må tøjet findes frem aftenen i forvejen. Så skal diskussionen ikke tages om morgenen.
Hvis hun hører til de piger som gerne vil have soltop på i december måned, så må I skære igennem fordi I ved at det bliver hun syg af.
Tilsidst vil jeg lige sige at når man er 7 år, så er man jo rigtig god til at tale for sig. Hun er i stand til at fortælle hvad hun tænker, hvad hun er ked af, sur over osv. og på samme måde er det vigtigt at I også fortæller, hvad I føler og mener.
Det er derfor en rigtig god idé at snakke med hende - give hende den opmærksomhed, som hun tilsyneladende søger ved at afvise maden. Men det er også rigtig vigtigt at fortælle hende hvor hyggeligt og rart I synes det er at I laver mad sammen, spiser sammen, hjælper hinanden med at tage ud af bordet, så I har tid til at se julekalender sammen osv.
Håber du kan bruge lidt af mine tanker.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske