Svar: Spiseglæde og mad - nr. 2
14. december 2005
Alder:
7 mdr.
Kære Marianne
Med hensyn til nedtrapning/afvænning af amning, så kan den mest humane måde være at tilbyde hende brystet, når hun har brug for det, men stille og roligt forsøge at lirke brystet ud af munden på hende igen. Således spiser hun sig ikke mæt, men får trygheden og finder roen.
Samtidig skal hun jo også engang imellem have lov til at spise ved brystet, så hun får dækket sit mælkebehov og det kan således være at hun spiser hos dig morgen, middag og aften. Om natten behøver hun ikke din mælk.
Når du så lægger hende til kortvarrigt, så prøver du samtidig at gøre noget andet, som kan virke beroligende. Holde hende i hånden, stryge hende over håret, ae hende lidt. Dette skulle så gerne fremover kunne komme i stedet for amningen, så hun kan finde roen ved dine kærtegn - og husk at det er ny vane/rutine og det tager tid og kræver tålmodighed:o)
Med hensyn til mad, så synes jeg du har fat i noget meget essentielt når du skriver at "aftensmåltidet, hvor vi alle er samlet, fungerer bedst". Det er nemlig rigtig vigtigt at I sidder og hygger jer ved bordet og spiser og nyder maden samtidig. Det skal I også gøre resten af dagen.
I en alder af 7 mdr. må hun få rigtig mange ting, som jeg også skrev til dig tidligere og du skal derfor roligt lade hende smage fra din tallerken, hvis hun er interesseret i dette. Du skal give hende mad, som er appellerende i farverne, således at der er noget gult, grønt, hvidt, brunt osv. Alle mulige farver, som virker interessante.
Vær også opmærksom på ikke at komme alt for stor mængde på tallerkenen. Det kan virker fuldstændig uoverskueligt og taget pusten fra enhver.
Jeg har mødt børn som allerede 7 mdr gamle mestrede at spise rugbrødshapsere med smørbart pålæg. Altså børn som faktisk sprang den grovere grød og mos over, og gik direkte fra fin mos/grød til fastere føde, som skulle tygges. Måske er din datter der? Det er svært at vide, da jeg ikke kan se hende.
Lidt kogt æble synes jeg umiddelbart ikke så måske hellere give hende et stykke moden pære. Men hun kan også få anden frugt og også bær. Prøv f.eks. med appelsin, melon og hvis du skræller vindruer og fjerner stenene kan hun også spise dette. Igen lad hende smage, hvad hun er interesseret i.
Med hensyn til sød grød, så kan hun jo godt få dette en gang dagligt, så du ligesom ved at hun har fået noget, da det kan virke beroligende for dig:o) Men grøntsagsmos kan godt være sødt. Hvis du f.eks. laver mos af gulerod, ærter og majs, så er smagen sødere.
Jeg synes ikke din datter kun skal tilbydes søde ting, men at du skal prøve at tilbyde så varieret en kost som muligt. Det er vigtigt at introducere flere ting, så længe hun er under et år. Når hun først er blevet et år gammel, så bliver hun langt mere selektiv omkring sine madvaner og er heller ikke længere så sulten.
Du må prøve dig frem. Jeg ved godt at det er svært med stykker, hvis hun får det galt i halsen og derfor skal du også vælge noget som er forholdsvis blødt i konsistensen - derfor ikke æblebåde. Men prøv at lade hende selv spise mere og se om det er hvad hun vil. Og lad hende så sidde ved bordet og spise sammen med I andre. Det er vigtigt at holde fast i at det skal vedblive at være hyggeligt og rart for jer alle:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske