Svar: Rytme & aftenputning (pige 5 1/2 mdr)
17. december 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Smillas mor
Smilla har et rigtig godt sovehjerte om dagen, når jeg lægger tiderne sammen, så sover hun ca 6½ time om dagen. Det skal hun naturligvis have lov til, hvis hun har behov for det og børns søvnbehov er også forskelligt. Men når hun sover så meget om dagen, så vil hun naturligt også falde senere i søvn om aftenen.
Ud fra din beskrivelse så lyder det som om at hun fortsat har behov for den ekstra søvn og ikke er parat til at trappe ned i søvnen om dagen. Omkrng 6 mdr´s alderen begynder mange børn at kunne nøjes med to lure dagligt og dermed sove måske 4 timer, og begynder således også at sove tidligere om aftenen.
I kan derfor overveje om hun kan klare sig med to middagslure og måske en ½ times powernap sidst på eftermiddagen i en overgang, og således begynde at få ændret lidt på rytmen, så den kommer til at passe bedre ind i familien og jeres behov. Men måske er det for tidligt for hende.
Med hensyn til at hun skal ud at passes til februar, så er dette måske netop det perfekte tidspunkt netop at få ændret på rytmen og få skabt nye vaner. Hun vil her være det ældre og hendes søvnbehov vil således være ænderledes og samtidig vil der ske andre ting i hendes liv, så hun på en gang gerne vil være vågne og følge med i tingene omkring sig og samtidig også bliver mere træt af de indtryk hun får.
Med hensyn til aftenrytme, så kan det afhænge lidt af, hvor I skal hen i julen. I kan jo godt prøve at putte hende til fast tid og bibeholde måden at gøre det på, selvom det foregår andet sted. Du har dog ret i at det kan være svært at ændre på tingene, når man ikke er hjemme i vante omgivelser.
I kan måske prøve at ændre lidt på lurene i løbet af dagen, netop fordi den festivitas der sker i julen, jo ofte naturligt ændrer lidt på den vante rytme i dagligdagen. Måske kan I udnytte dette. Prøv jer derfor frem med en formiddagslur og en lur over middag og måske en powernap sidst på eftermiddagen. Prøv at putte hende lidt tidligere om aftenen i håb om at alle dagens indtryk vil have gjort hende mere træt.
I kan overveje om I skal introducere en flaske med modermælkserstatning. For nogen er det lettere at lære barnet at sove uden brystet, ved at man giver en flaske til natten og herefter putter barnet i sin seng. Så ved I at hun ikke er sulten og kan sidde hos hende, nusse hende lidt. En flaske kan også give dig ro i sjælen, når hun skal passes, for den kan alle i princippet give hende og hun kan således finde roen, når hun skal sove, selvom det ikke er mor der putter.
Det der kan diskuteres omkring flasken er, at der i princippet ikke er ernæringsmæssigt grundt til at give hende den. Hun ammes jo hos dig og kan snart lære at drikke af en kop. Derfor behøves flasken ikke, men det er en mulighed som du kan overveje.
Ja og så ved jeg godt du skriver at hun ikke vil have flasken. Løsningen på dette kan være at du malker lidt ud, så hun i første omgang får din mælk på flaske. Så er smagen den sammen. Dernæst at far forsøger at give hende den, eller en fra familien, nu hvor I skal på juleferie. Det vil være en god idé at du ikke er i nærheden, hvis hun ved du er der, så vil hun hellere ammes. Det er ikke nemt, men det kan lade sig gøre. Prøv også med en anden flaskesut.
Tilsidst vil jeg lige sige at det ikke hjælper hverken dig eller Smilla at du får stress ved alle de tanker om ting du forestiller dig:o) Lad være med at tage problemerne på forskud. Ofte så går det helt uproblematisk og tingene løser sig så fint, netop fordi mor/brystet ikke er der, rutinerne er anderledes hvor hun passes osv. og så lærer hun sig stille og roligt dette og accepterer at sådan er det der.
Håber ovenstående hjalp dig og familien lidt videre. Ha en rigtig god juleferie:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske