Svar: Tremmeseng, renlighed, søskende
20. december 2005
Alder:
16 mdr.
Kære Lene
Det er tiden at komme ud af tremmesengen, når barnet begynder at klatre over tremmerne eller på anden måde viser utilfredshed med 'at være bag tremmer'. Mange børn er omkring 1½ år, når dette sker. Nogle lidt tidligere, andre lidt senere.
Men hensyn til renlighed, så er det noget man modnes til de fleste børn er omkring 3 år, før de er i stand til at kunne kontrollere deres vandladning og afføring.
Et tegn på at samarbejdet kan begynde er at Maja kan holde sig tør i tre timer, og det bedste tegn til samarbejde er at hun selv kommer og meddeler at nu vil hun ikke bruge ble mere.
Som beskrevet har renlighed flere faser. Lige nu er Maja i den fase at hun har fundet ud af at der kan komme tis ud, at det kilder, når det løber ned at benene, at det er varmt, bliver koldt osv. Hun er altså på et stadie, hvor hun er ved at finde ud af sin egen krop. Som regel bliver børn renlige med vandladning før afføring og som regel bliver børn også renlige om dagen før om natten.
Da det er en proces som barnet er igennem, vil faserne ofte være sådan at barnet først kommer og fortæller at det har lavet i bleen, herefter kommer det og fortæller at nu laver det i bleen, for tilsidst at nå at sige til inden.
Da jeg ikke kender jer, så er det svært at vurdere, hvorvidt Maja kommer og henter dig, fordi hun er bevidst om afføringen i bleen, eller om det mere er en opdagelse af sig selv eller fordi hun synes det er væmmeligt. Men uanset hvad, så er det jo kun godt at hun har denne opmærksomhed og det er da et sundhedstegn.
Hvis I har en potte og hun gerne vil sidde på den, så lad hende det. Men forvent ikke at hun kan levere noget på potten.
Giv hende en ren ble på, når hun vil skiftes, men tag det ellers stille og roligt. At blive renlig tager tid og det er vigtigt at give det den tid det tager.
Med hensyn til at få et barn mere, så lyder det jo rigtig dejligt at I gerne vil have at Maja skal være storesøster. Man siger jo at søskende er den bedste gave man kan give sine børn:o)
Der er nogen som sammenligner det med at få mindre søskende, med at ens mand kom hjem med en ny kvinde og sagde "Her er den nye kvinde, hende elsker jeg, og hun skal sove inde i soveværelset". De følelser som det ville vække i os kvinder er næsten ubeskrivelige. Når man tager en ny lillebror-/-søster med hjem og siger "her er den nye lille, er han/hun ikke sød, nu skal du være sød og ae og så er det bedst at den lille sover hos mor og far i starten...." ja så vækker man de samme følelser hos det ældste barn, som hvis manden tog en kvinde med hjem.
Det kan ikke undgåes at der derfor kommer en reaktion fra det ældste barn, men jo større aldersforskel, jo bedre vil den ældste måske kunne forholde sig til det og acceptere det. Dermed ikke sagt at der skal være flere år imellem søskende.
Børn som vokser op med lille aldersforskel kan jo have stor glæde ved hinanden. Nogle gange er det faktisk dejligt at de kan sove i samme værelse og derfor ikke skal sove alene (mens mor og far sover sammen) og også når de leger, kan de lege sammen og have stor glæde af hinanden. Søskende er jo ofte også rigtig gode til at holde sammen og støtte hinanden, når noget er svært.
Når man vælger at få et barn mere, så tror jeg det er vigtigt at man vælger det fordi man som forældre gerne vil have et barn mere. Hvor langt der er imellem børnene er i sidste ende ikke så afgørende, - det finder man en løsning på. Men det er vigtigt at forældrene er klar til endnu et barn og ønsker dette sammen, så skal det nok gå:o)
Når du bliver gravid og den lille kommer, så skriver du igen, og så tager vi det derfra:o) En ting af gangen.
Fortsat rigtig meget held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske