Brev:
Mit barn sover dårligt
22. december 2005
Alder:
3 mdr.
Mit barn sover dårligt
Jeg har en lille dreng på 3½ måned. Han har fra han var ca. 1 måned gammel sovet dårligt om dagen. Han ville, og vil stadig kun sove præcis 40 minutter ad gangen. Når han er faldet i søvn om aftenen, sover han godt om natten, og får kun mad en gang.
I starten kunne jeg ofte få ham til at sove igen ved at stå ved ham og rokke barnevognen og lægge en beroligende hånd på hans kind. Det er under tiden blevet værre og værre. Han har haft maveproblemer og jeg har været hos både læge, zoneterapeut og talt med min sundhedsplejerske for at få gode råd. Maven er der mere eller mindre ved at komme styr på, og han får ved siden af sin modermælkserstatning kogt vand og i værste tilfælde laktulose (meget sjældent). Han får også sukkervand ind imellem. Han er et stort barn og han får nu 200 ml. i flasken ad gangen. Det har indtil videre mættet ham, men ikke mere. Jeg begyndte lidt før tid, at give ham lidt vælling om aftenen, hvilket han godt kunne lide og blev mæt af, men det kunne maven slet ikke tåle og lægen bad mig stoppe med det samme.
Jeg har igennem de sidste 2 måneder været fast og bestemt i forhold til, når han vågnede efter de 40 minutter. Han kom ikke op, men i stedet, trøstede jeg med en hånd på kinden og rokkede ham, så han mærkede vi var hos ham. Kun i tilfælde hvor han virkelig græd meget (skreg) tog jeg ham op og trøstede, da mit indtryk var, at han drømte og jeg vuderede han havde brug for kropskontakt og trøst.
Nu er jeg nået dertil, at jeg er ved at opgive og jeg er tæt på selv at græde hver dag. Det hjælper ikke at trøste mere, jeg er nødt til at tage ham op efter 40 min, da han bliver fuldstændig ude af den. Jeg har prøvet at lade ham sove ude i barnevogn, inde og gå tur med ham og det er det samme mønster der gentager sig hver gang, dag efter dag - efter 40 minutter vågner han og græder. Både jeg og hans far er rolige mennesker og vi er ikke stresset og mit barn bliver ikke udsat for stress.
Jeg er opmærksom på hvor meget og hvor lidt han bliver stimuleret - jeg leger med ham, snakker og synger med ham, lader ham også ligge selv og lege og undersøge ting og har god øjenkontakt og tæt kropslig kontakt med ham hver dag. Vi har også faste sovevaner/ritualer. Jeg ved ikke hvad jeg mere skal forsøge. Han er sur næsten altid, da han jo aldrig får sovet ordentligt. Når jeg tager ham op er han glad og smiler, men bliver træt igen efter et kvarter. Om aftenen når jeg lægger ham i sengen græder han i en time.
Min sundhedsplejerske kan ikke komme med flere gode råd og jeg er ved at falde om af træthed og er ked af det på mit barns vegne. Kan det handle om tryghed? Må jeg lade ham græde sig i søvn? Sidstnævnte kan jeg næsten ikke få mig selv til, da jeg føler det er et svigt.
Det var et meget langt spørgsmål, men jeg er temmelig desperat.
Med venlig hilsen
Louise Jensen