Svar: Mit barn sover dårligt
22. december 2005
Alder:
3 mdr.
Kære Louise Jensen
Jeg kan godt forstå at du efterhånden er desperat. Det er forfærdeligt at stå med et grædende barn, forsøge alt og lige meget hvad, så er der intet det hjælper. Og sove vil han ikke.
Uanset hvor gerne jeg ville, så tror jeg desværre ikke at jeg kan give dig løsningen, som får din dreng til at sove længere, så han virker mere glad og har det godt. Men samtidig så tænker jeg også at løsningen måske kommer helt af sig selv i takt med at din dreng nu bliver ældre.
Han er nu 3½ mdr gammel. Når han bliver 4 mdr kan du begynde med vælling og du kan også begynde med lidt skemad. I begyndelsen vil han kun tage lidt og det skal være i små mængder, for at hans mave ikke slåes helt i stykker, men stille og roligt vil han forhåbentligt tage mere til sig og dermed bliver mere mæt. Samtidig vil han også nå en alder, hvor han skal til at trille omkring og bruge sig selv fysisk og når man er mæt og har brugt sig selv, så bliver man træt og så sover han forhåbentlig længere.
Det lyder rigtig fint det du gør i forhold til fast putteritual osv. Det vil være rigtig godt at du også begynder at se mere på klokken end på ham og måske putter ham lidt før, du egentlig synes han viser tegn til træthed. Når han vågner efter kort tid, så er det rigtigt, det du gør med at forsøge at køre ham/vugge ham og holde en beroligende hånd, så han falder i søvn igen, og også at gå en lang tur med ham, hvor du går og går for at holde ham sovende.
Har du prøvet at tage i svømmehallen - simpelthen for at gøre ham træt. Der bruger han sig selv i vandet og han får så mange indtryk at det virkelig kan trætte. Han skal have mad før I svømmer og han skal have mad, når I kommer op, så han ikke når at falde i søvn inden han har fået sin mælk. Han skal således være træt og mæt, når han puttes.
Du skal naturligvis være sikker på at han ikke vågner fordi han har ondt et sted, f.eks. i ørerne. Det er normalt at børn vågner, når de har ligget ned lidt, hvis de har ondt i ørerne.
Dernæst vil jeg sige til dig at det naturligvis er rigtig vigtigt at din dreng sover. Men prøv alligevel at acceptere at han lige nu ikke sover mere end 40 minutter af gangen. Hvis du stresser over at han vågner, så stresser det også ham. Den spænding, irritation, frustration, ked af det hed osv. som det vækker i dig, når han vågner efter så kort tid, de følelser påvirker ham rigtig meget.
Prøv om du indtil han er så gammel at han kan klare mere og anderledes mad, kan tage det med løftet pande: "Er du allerede vågen" og tag ham op, og hvis han så må sove igen en time efter: "så er du vist træt og skal puttes igen".
På sigt er det naturligvis uholdbart, men jeg tror dog at tiden vil arbejde for jer.
Tilsidst vil jeg også lige sige, at hvis du er bange for at han fejler noget eller tænker om der er et eller andet galt, så prøv at tale med lægen om det. Man kan jo godt blive indlagt på sygehuset til observation.
Spørg også sundhedsplejersken, hvad muligheder der er i kommunen, hvor I bor. Nogle steder er der familievejledere, som man kan trække på eller andre relevante fagpersoner.
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske